Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Bir klasik olarak tatil dönüşünde balıklama dalınan iş yoğunluğu az biraz hızımı kesse de ilerlemeye devam edebildik.

Yukardaki tasarım (daha önceki tüm tasarımlar gibi) çuvalladı! Ve artık CAD ile tasarlanmamış bir plana CAD ile (milimetrik hassasiyette) parça yapmak fikrini terkettim çünkü bir şekilde bir yerden patlak veriyor... zaten bu modelin hava girişlerinde bir asimetri problemi olduğundan bahsetmiştim, bu problem nedeniyle bu hava giriş kanalları hiçbir şekilde oturmuyor :mad::mad::mad:

Neyse, işi daha basite indirmeye karar verdim, hem tasarım hem de üretim açısından, ve tamamen kapali tünel tarzı bir kanaldan bir tarafı açık, daha çok yumuşak bir şekilde havayı yönlendirecek, yarı açık bir kanal tasarımına gittim. Bu parçayı da içeriye doğru biraz fazla uzanacak şekilde planladım böylece her iki tarafa da uyabilecek şekilde ayarlama yapma şansım olacak. Sonra doğrudan kalıp olarak kullanacağım şekilde bir baskı yaptım.


KwNe.jpg


KW3V.jpg


K07F.jpg


KHFY.jpg


Sonrasında bunu ve burun parçasını kalıp almaya hazırlamak için dolgu astarıyla boyayıp tesviye ederek yüzeylerini pürüzsüz hale getirmeye başladım. Kalıp üzerine olan video serimizin ilk iki parçası bunlar olacak :)

Kq0c.jpg

KRhh.jpg

Kvgw.jpg

K7Zn.jpg
 
Biryandan da modelin arka kısmına giriştim...

Dikeydeki balsa serenler sökülüp yerlerine ıhlamur serenler yapıştırıldı.
Rudder ve elevator servolarının kablolarının kuyruktan ulaşılabilir bir yere taşıyabilmek için kağıttan tüpler yaparak bir kanal oluşturdum ve yerine yapıştırdım:

KbxL.jpg


KTIU.jpg


K13X.jpg


KONx.jpg


Serenler arasına da lif yönleri dik olacak şekilde 1.6mm lik balsa levha ile destekleri yapıştırdım, bu haliyle dikey de içime sinen bir sağlamlığa ulaştı :)

Rudder servosu için de ıhlamur çıtalar ile bir montaj yatağı inşa ettim.

K8F3.jpg

KxVp.jpg

KEsb.jpg


Rudderın da yapımına başladım. İnşaat açısından gayet basit bir eleman aslında. Hücum kenarı çıtası 6.4mm balsa levhadan kesildi, planı referans alarak lazer kesim sinirler de yerlerine yapıştırıldılar. Sonrasında bir taraf 1.6mm balsa levhayla kaplandı.
Kglv.jpg

Kdgt.jpg


Menteşeler, kontrol yekesi ve iki rudder parçasını birbirine bağlayacak olan U şeklindeki telin gireceği balsa bloklar da yerlerine yapıştırıldıktan sonra diğer taraf da kaplanıp alt ve üst uçlardaki bloklar eklenip şekillendirilecek.
 
Son düzenleme:
Yavaş yavaş da türbini modele monte etmek için gereken hazırlıklara başladım. Plan üzerinden ve türbinin ölçülerini kullanarak soba borumuzu da takmaya elverecek bir şekil belirleyip denemek için yazıcıda bastım.
Kjxm.jpg

KcL5.jpg


Herşeyin doğru oturduğundan emin olunca bu parçalar 6mm sert kontraplaktan kesilip kalıcı olarak yerlerine yapıştırılacaklar...
 
Türbinin ve soba borusunun monte edileceği parçalar 3mm 5 kat kayın kontraplaktan (tercümesi sağlam :) ) kesildiler. Toplam 4 parça, bunlar ikili ikili birbirlerine yapıştırılarak 6mm kalınlığında kullanılacaklar. (Ziroli amca 6mm kullan demiş)

KBHE.jpg


K3kz.jpg


Sonra hem türbini hem de soba borusunu deneme amaçlı yerlerine yerleştirdim.


KGLK.jpg


KJlA.jpg


KX8Q.jpg


Ve farkettim ki herşey tam merkezli değil :evil::evil:

Plana geri dönüp ölçü aldığımda Ziroli amcanın buyurduğu gibi 6mm lik kontralarlın üst yüzeyinin uçağın merkez hattının 6 mm altında kaldığını farkettim. Muhtemelen o zaman kullandıkları ducted fan ünitesinin montaj kulaklarıyla sistem merkezli oluyordu ama bendeki turbin ile olmuyor. Neyse sorun değil, kontraplaklar arasına 6mm lik sert balsa ekleyerek meseleyi hallettim :)
KSJ9.jpg


(Tezgahın acilen toplanması lazım :) )

Yatakların bitmiş halleri:
KlQV.jpg

KnTe.jpg
 
Son düzenleme:
Motor montaj yataklarına delikleri de dikey olacak şekilde deldimve türbini dahtalara monte edip sonra hepsini birden gövdedeki yerlerine indirdim. Oturuş gayet iyi görünüyor.

KCoF.jpg


Kf5Y.jpg


KhHh.jpg


Yatakların gövde bölmelerindeki yerlerine uyumu da gayet iyi.

O5nw.jpg

Kskc.jpg


Motorun gövde boyuna olan hizalamasından da emin olunca yataklar gövdeye kalıcı olarak yapıştırılabilecekler.
 
Kuyrukta da rudder servosunun montajını tamamladım. Servo vidalarının delikleri delinip alyan başlı dubro servo vidası kullanarak monte ettim.

O28U.jpg


OeLn.jpg


Servonun etrafında da balsa çıta ile bir çerçeve oluşturdum. Bu çerçeve kaplamanın tutunması ve kaplamadaki servo yuvasının daha temiz bir şekilde açılabilmesi için. Dikey stabın zımparalanması sırasında bu çerçeve de profilin şekline getirilecek.

OQQX.jpg


O6AL.jpg


Son olarak da, güçlendirme amacıyla vida deliklerine ince CApon damlatıp kurumaya bıraktım.
 
Soba borusunun hunisinin en geniş yerdeki çapı 140mm, ama buranın denk geldiği, 11 numaralı gövde bölmesindeki açıklığın çapı 133 mm idi. Haliyle buranın da biraz genişletilmesi gerekliydi. Ama bu çapta bir yüzeyi hem de model içinde düzgün bir şekilde kesmek yada zımparalamak bihayli zor. Ne yapsam diye düşünürken marangozların köşelere profil çekmek için kullandıkları yöntem geldi aklıma. Elimdeki dremel zımpara tekerleğinin çapına göre bir klavuz parça tasarladım ve bastım.

Optp.jpg


Bu parça gövdedeki 11 numaralı bölmeye oturuyor:

Oz53.jpg


OIRb.jpg


Ve dremelin tekerlek zımparasının şaftına klavuzluk yapması bekleniyor.

OPnt.jpg


OLc6.jpg


Klavuzu yerine ince CApon ile “puntolayıp” üzerine de sıcak şafttan etkilenmemesi için maske bandı koyunca sistem gayet güzel çalıştı ve gövde bölmesini olması gereken şekle getirebildim.

OwE5.jpg

OrPv.jpg
 
Abi bu fotolar fake...:laugh:
Hani nerde talaşlar tozlar , makinanda mı tozlanmadı be abi :lollol:
Hususi elektrik süpürgesi ile bir saat temizleyip fotoları bir de öyle çekmişsin :thumbup:
:lol::lol::lol:

İşi bilen adam nereye bakacağını da iyi biliyor tabi :thumbup::thumbup::thumbup:

Şaka biryana, bu bölmenin önü ve arkası fiberglass kaplı, o yüzden zımpara çalışırken atölyenin elektrik süpürgesi de hemen zımpara kafasının yanındaydı sürekli. Dışarı toz kaçmasına izin vermedim hiç. Dahta neyse de cam yada karbon elyafı ile zımpara yan yana geldiği zaman şakası yok, asla havaya toz kaçırılmamalı...
 
Soba borusu montajına devam...

Uçağın “totosunda” bu sıcak gazların çıkması için bir deliğe ihtiyaç var malum, hemen gerekli çizimler yapılıp 3mm lik hafif kontraplaktan bir çember kestim ve arkada yerine yapıştırdım.

O0Am.jpg


Bu parçanın iç kenarını baz alarak da en arkadaki gövde bölmesini kestim temizledim.

ORiH.jpg


OYTD.jpg


Borumuz da yerine oturunca...

Oqtg.jpg


Motor da yerine gelince...
O7aW.jpg

OVRZ.jpg

OTcE.jpg
 
Soba borusunun modele sabitlenmesi.

Bu mereti modele iki sekilde tutturmak mümkün, birincisi huni kısmından metal çubuklarla yakındaki bir gövde bölmesine bağlamak, ikincisi de türbinin de oturduğu yataklara huniyi yanlardan bağlamak. Borunun üreticisi ikinci yöntemin daha iyi olduğunu belirtmiş, modelde de türbinin monte edildiği yataklar arkaya doğru yeterince uzun olduğu için bu yöntemi yapmak uygundu. Borunun arka ucu herhangi bir yere sabitlenmiyor, sıcaklık değişimleriyle genleşip büzüşürken serbestçe uzayıp kısalabilmesi gerekli...

Seçtiğim yöntemde huni iki taraftan 12x12mm lik sert ağaçtan bir bloğa monte ediliyor. Gerekli herşey boruyla birlikte gelmişti. Kullanım klavuzunda da borunun tam merkezli olması için deliklerin delinmesi gereken hizayı gösteren bir şablon var. (Çok da atla deve bir iş değil, tam merkez hattın üzerine oturacak 12mm yüksekliğinde bir bloğun ortasından vidalayacağımızı düşünürsek vidaların huninin merkez hattından 6mm daha yukarda olması gerektiğini görmek kolay :) )

Bu şablonu kullanarak huniyi işaretledim ve deldim.

OOEK.jpg


Montaj bloklarını da delip m4 kör somunları monte ettim.

OxGQ.jpg


Boruyu yerine oturtup bloklara vidaladım (bloklar hala yapışık değil)


OEi9.jpg

OMbV.jpg


Borunun arka ucunun tam olarak nereye kadar uzanması gerektiği konusunda bazı soru işaretleri oluştu kafamda, sipariş sırasında ölçü alırken üretici bir öneride bulunmuştu siparişi de ona göre vermiştim ama şimdi onşekilde koyunca boruyu pek içime sinmedi, o yüzden adamla tekrar bir yazışıp teyid almadan ilerlemek istemiyorum. Hem borunun hem türbinin yeri bundan etkileneceği için de daha fazla ilerlemeden adamdan cevap gelene kadar motor ve boru montajına ara veriyorum.