Hadi gözümüz aydın
Modelin uçuşunu da gördük çok şükür
Model bizden km‘lerce uzakta yapılmasına rağmen, sanki yan odamızda yapılmış gibi hissettik.
Bunu zaman ayırıp, üşenmeden en ince detayına kadar paylaştığın için bir kez daha teşekkür ederiz kardeşim.
Bu sefer vakit sorunları nedeniyle benim standartlarımda pek de kaliteli bir paylaşım olamadı malesef ama video serisinin devamı ile kapatırız farkı diye umuyorum
Bu durumu geçen gün PC’den bir videoyu izlerken ben de yeni fark ettim
İnstagram efendi bu aralar yeni bir şeyler deniyor herhalde
Facebook işin içine girdi gireli instagramın da tadı kalmadı..
Ustad, burun dikmesi ve kanat alti kapagindaki hasarin detaylari nedir ? Neresi kirildi, neresi esnedi, sebebi neydi anlayabildik mi ? Inisler cok tadinda gorunuyor videolara bakilinca, sert sayilabilecek bir konma yok acikcasi. Merak ettim sebebini...
İnişler pek de tadında denemez dürüst olmak gerekirse, ilk inişte palye gecikti, ikincisi olması gerekenden daha yüksekte stall edildi. Sonuç itibariyle her ikisinde de normal bir inişten daha sert oldu diyebilirim, ama kabul edilebilir sınırların dışında da değildi, yorgun olmayan bir modelde kırılmaması gerekirdi diyebiliriz.
Öte yandan ön dikmenin kırılması doğrudan inişin sertliğinden mi kaynaklandı ondan da emin değilim. Daha çok arka iniş takımında oluşan sorunun bir sonucu gibi geliyor bana. Her durumda, az sonra detaylarını vereceğim üzere, ön dikmede tasarım/baskı özelliklerinden kaynaklanan bir zayıflık var, benim dikmem kırılan ilk dikme değil. Şu an bu modelden uçar duruma ulaşmış bildiğim sadece 3 model var, Chrisin kendi modeli hariç diğer iki model de ilk uçuşlarında bu sorunu yaşadı. Chris ile yazışırken o da çantasında komple bir set burun dikmesini yedek olarak taşıdığını söyledi. Murphy kuralı, adamın yedeği hazır olduğu için onunki kırılmıyor
Şimdi gelelim neden niyelere..
Önce ana iniş takımı kapakları:
Yukarıdaki resimde "MLG Fork", "MLG Door2" ve "MLG Door2 Spacer" parçalarına odaklanalım. Montaj sırasında "MLG Door2" ve "MLG Door2 Spacer" parçaları birbirlerine yapıştırılıyor, sonrasında da resimde turuncu çizgilerle işaretlediğim noktalardan bu kapak dikmedeki iki küçük çıkıntıya m2 civata ile tutturuluyor. Tekerleği tutan aks ise (yeşil çizgi) hem kapaktaki hem de dikmedeki delikten geçiyor. Burda o iki civatanın girdiği çıkıntılar (iki küçük kırmızı daire ile işaretledim) sistemdeki en zayıf noktalar. Kapakta aksın geçtiği delik epey büyük, yani aslında aksı tutmak gibi bir görevi yok, daha çok kapakla tekerlek arasındaki mesafeyi ayarlamaya yarıyor gibi görünüyor. İniş sırasında tekerleklerin oturduğu aks ister istemez esniyor, bu esneme kapak tarafındaki deliğin çapı sınırları dahilindeyse sorun yok, ama daha fazla olursa bu sefer aks kapağı yukarı itiyor, o iki civatanın girdiği kısımlar da kolaylıkla kırılıyor kapak dikmeden ayrılıyor. İlk inişte kapak akstan da ayrıldığı için herhangi bir soruna yol açmadı, ama ikinci inişte kapak dikmeden kopmasına rağmen akstan ayrılmadı ve yere sürterek sertçe bir fren yapmaya neden oldu. Tahminimce bu sert ve dengesiz fren aynı zamanda ön dikmenin kırılmasını tetikleyen kuvvetin kaynağı oldu.
Ön dikmedeki zayıflığa değinecek olursak önce bir kesitine bakalım derim:
Kırılma tam mavi hattın olduğu yerden gerçekleşti. Aşağı yukarı karbon borunun bittiği yer denebilir. Haliyle noktasal bir kuvvet söz konusu. Bu dikme basılırken dik olarak basılıyor, yani katmanların doğrultusu kırmızı çizgilere paralel. Bu da 3d baskıdaki en zayıf nokta, katmanlar arası tutunma.. Şimdilik ilk çözüm olarak yeni iki dikme bastım, ama bunları basarken dikmeyi dik değil de tablaya 45 derece açılı olacak şekilde bastım, yani katmanlar artık yeşil çizgilere paralel. Bu da içerdeki karbon borudan gelecek olan noktasala yüklerin katmanlar arası bir kesme kuvveti haline dönüşümünü azaltıyor. Dahası bu şekilde basınca katmanlar arası alan, haliyle tutunma gücü de artıyor. Bunun ne kadar işe yarayacağını deneyip göreceğiz.
Beni daha çok endişelendiren ana dikmelerin kırılması. Bizim pist uçuş sezonu boyunca yan rüzgar alıyor, 10km/h altı yan rüzgarla uçtuğumuz zaman kendinizi şanslı hissediyoruz resmen. Ortalamada 15, çoğu zaman 20+ km/h yan rüzgar ile uçup iniyoruz. Bu koşullar da ister istemez ana dikmelere yanal yük binmesine neden oluyor. Bu meretin dikmeleri hayli uzun (ortadan kanat ve kanattan çıkma iniş takımı sonucu), yanal yüklerin oluşturacağı gerilmeler için moment kolu hayli uzun.. Üstüne üstlük baskı oryantasyonları yukarıda ön dikme için bahsettiğim gibi, yani baskının kendisinden gelen bir zayıflık var. Burun dikmesi kırılınca gördük ki model gövde altındaki pito tüpü üzerine oturuyor sorunsuz atlatılıyor, ama ana dikme kırılırsa işler o kadar basit olmayacak. Bu nedenle ana dikmelere de müdahale etmek niyetindeyim.
Aşağıda ana dikmelerin kesiti görülüyor:
Benim dikmelerim az birşey farklı, kanat tarafında 12 mm yerine 8 mm dış çaplı bir karbon boru var. az biraz da boyu farklı, ama bunun dışında sistem tamamen aynı. Ön dikmede olduğu gibi bir set 45 derece açıyla basılmış ana dikme yaptım kendime ama bunun da yetersiz kalacağından yana endişelerim var, o yüzden daha sağlam bir modifikasyona yöneldim. Niyetim şu; içi boydan boya boş olan bir dikme basıp içine bir uçtan diğerine kadar uzanan 12x10 mm karbon boru yapıştıracağım. Tekerlek tarafındaki 12x10 mm lik karbon boruyu tam 3d baskı parçanın bittiği hizadan kesip içine 10x8 mm lik karbon boru yapıştıracağım. Bu boru dikme içindeki borunun içinde teleskopik hareket yapacak şekilde alıştırılacak. Kanat tarafında da yine teleskopik mantıkla iç içe 10x8 ve 8x6 mm lik karbon borular gerekli uzunluklarda kesilip yapıştırılacak. Böylece aslında ana dikme retract içinden giren parçadan tekerleğin bağlandığı noktaya kadar yapısal olarak karbondan oluşan, üzerinde yarı-fonksiyonel (makaslar ve kapak bağlantıları için) 3d baskı parça giydirilmiş bir sistem olacak.
B planı olarak da uygun çap ve boylarda aluminyum kütüklerim yolda
her üç dikmeyi de tornada aluminyumdan işlemek nihai çözüm olarak beklemede