T-2 Buckeye - Jet Motorlu 3D baskı model yapımı

Anlamadığım bir şey var: senin amerikalı atkestanesinin (bkz TR karşılığı) kanopi camı niye şeffaf değil?!

İçerde görülmeye değer bir kokpit hadi en azından yarım kokpit diyelim, iki koltuk, iki pilot olduğu zaman camlar da mucizevi bir şekilde şeffaflaşacak bence :)
 
Haftasonu işleri güncellemesi vakti..

Burundaki pil montaj zımbırtısının tasarımında ufak birkaç değişiklik yapmıştım, yeni tasarımı bastım, memnun olunca da yerine aseton ile kaynattım. YAptığım değişiklikler ön tekerin daha rahat bir şekilde sonuna kadar toplanabilmesini sağlıyor. Ayrıca arka plakada 4 tane m3 delik ekledim, bu delikler ilerde tasarlayıp ekleme ihtimalim olan, ön iniş takımı kapaklarının kontrolü için düşündüğüm bir mekanizmayı monte edebilmek amacıyla eklendiler.
NEONc.jpg




NE8Fn.jpg
NExVw.jpg
NEEsU.jpg


Pillerin geleceği yerlere birer parça cırtcırt yapıştırdım, pillerde de karşılık gelen yerlerine eşlerini yapıştırdım. Bu cırtcırtlar pilleri sağlam bir şekilde yerlerinde tutuyorlar ama yine de ilave emniyet olması için her bir pili bir de cırtcırt şeritle sarıp sarmaladım :)

NEglx.jpg
NEUHL.jpg


Burun konisini sabitleyebilmek için de iki vida kullanmaya karar verdim. Gerçek uçaktaki kilit mekanizmasının olduğu yerlere minik birer delik açtım ve gövdede bu deliklere karşı gelen yerleri maske bandıyla işaretledim.
NEdgX.jpg
NEcLp.jpg


Kapağı söküp maske bantı işaretlerden faydalanarak birer sertbalsa blok yapıştırdım:
NEjx3.jpg
NEmJb.jpg


Bu balsa blokları zımparalayarak kapağın hatlarına ugun hale getirdim (modele biraz dahta dozu katmasak olmazdı dimi :evil:)
NEFQ6.jpg
NEoVt.jpg


Kapağı tekrar yerine oturtup balsa blokları da deldim:
NEtov.jpg
NE955.jpg


Sonuç:
NEBHm.jpg
NE3kH.jpg


Bu bloklar ve delikler ince CApon ile sertleştirilip güçlendirildikten sonra da minik vidalarla kapağı yerine sabitledim.
NEJlD.jpg
 
Bir diğer mevzu da kanat kabloları ve kanat/gövde konektörleri..

Kanattaki servo kabloları ve bunların gövdeye aktarılmasında Panterde olduğu gibi powerbox'ın MPX konektörlerle hazır yapılmış olarak satılan konektör/kablo setlerini kullandım. Retractlar ve ışıkların kabloları için ise yine MPX konektör kullanarak kendim yaptım. Bu konektörlerde ilk kez thingiversede bulup bastığım kalıplar ve sıcak silikon ile kabloları emniyete alma teşebbüsünde bulundum. Tam hayallerimdeki gibi olmasa da işe yarayacak birşey oldu. Sıcak silikon yerine epoksi ile yapmak daha mantıklı olacak sanırım..
NEX8W.jpg
NEGLg.jpg


Kanattan gelen kablo ve konektörlerin gövde tarafındaki karşılıkları da hazırlandılar: dışlarda powerbox konektörleri ve servo kabloları, içte ise benim yaptığım konektörler görülüyor. Sol kanatta iki sağ kanatta bir ışık olduğu için kablo sayıları farklı, iki kablo retract için ve her bir ışık için ikişer kablo şeklinde bir dağılım var.
NESJZ.jpg



Konektörleri gövde tarafında sabitleyebilmek için bir çerçeve montaj sistemi tasarlayıp ABS kullanarak bastım. Bu sistem ikişer parçadan oluşuyor. İlk parça, 2mm kalınlığında basit bir çerçeve (alttaki parçalar). Bu gövde içindeki yere yapıştırılacak. Gövdede bu konektörleri takmayı düşündüğüm kısım fazlaca ince, güvenemedim, o yüzden de bu çerçevelerle desteklemeye karar verdim. Ayrıca kullanacağım civatalar gömmebaş olacak (kanadın tam oturabilmesi için silme bir montaj gerekli). Mevcut haliyle gövdenin kalınlığı gömmebaş cıvata için uygun bir delik açmaya yetecek kadar olmadığı için de bu ilave çerçeveye ihtiyaç oldu. Diğer parçalar ise konektörlerin takılacağı ve civatalar ile yerlerine sabitlenecek daha kalın olan parçalar (üsttekiler)

NEnTz.jpg


İlk olarak destek çerçevelerini gövde içindeki yerlerine yapıştırdım. Yapıştırma yine aseton kullanılarak "kaynatma" şeklinde yapıldı.
NElQE.jpg
NECoA.jpg


Sonra içerden delikleri deldim:
NEf5K.jpg


Son olarak da gömmebaş civataların tam oturabilmesi için delikleri dışarıdan açılı olarak genişlettim:
NEhRQ.jpg



Konektörlerin takılacağı parçaların arka kısmında m3 somun için yuva tasarlamıştım, bu yuvalara somunları oturtup konektörleri yerleştirdim:
NEsk9.jpg
NMePe.jpg


Sonrasında bu çerçeveleri içerden yerlerine oturtup m3 gömmebaş civatalar ile sabitledim:
NM5nV.jpg


sahada montaj sırasında kanat karbon borulara geçirilip gövdeye yeterince yakınlaştırılıp kanattaki yuvasında duran konektörler gövdedeki işlerine takılıp kanat sonuna kadar ittirilecek. Sökerken de tam tersi sırayla işlemler tekrarlanacak.
NM28F.jpg


Gövde içinde de servo kablolarını bir taraftan, ışık ve retract kablolarını da diğer taraftan gidecek şekilde yerleştirmeyi planlıyorum. Bu biraz olsun düzenlemede ve kargaşayı önlemede faydalı olacaktır.
NM6AY.jpg



Bugünün menüsünde de elektronik aksamın niahi olarak yerleştirilmesi olacak :thumbup:

Buarada artık pek çok şey elde ve hazır olduğu için modelin uçmaya hazır ağırlığını ölçme imkanım oldu. Çok süper hassas bir ölçüm olduğunu iddia edemeyeceğim ama tam dolu depo ile, yani kalkış ağırlığı, 6500 gram olacak gibi görünüyor. Tam dolu depo da yaklaşık 6 dakikalık bir uçuşa denk geliyor. Chris'in modeli, elektrikli setup ve yaklaşık 3 dakikalık yakıt (pil) ile 6700 gram olarak uçuyor. Üstelik o hep 6700 gram :D benim modelim inişe gelirken 6000 grama yakın bir ağırlıkta olacak. Bu da geçen seneden beri aklımda olan teorinin ve hesaplamalarımın bir ispatı gibi oldu diyebilirim! Me-262 için çok iyi haber :thumbup::thumbup:
 
Bugünün menüsünde de elektronik aksamın niahi olarak yerleştirilmesi olacak :thumbup:
Bence elektronik bağlantı detayları tek kelimeyle harika olmuş kardeşim. :heartxf: :thumbup:
Üstelik o hep 6700 gram :D benim modelim inişe gelirken 6000 grama yakın bir ağırlıkta olacak. Bu da geçen seneden beri aklımda olan teorinin ve hesaplamalarımın bir ispatı gibi oldu diyebilirim! Me-262 için çok iyi haber :thumbup::thumbup:
Teorinin hayata geçmesi kadar güzel bir şey olamaz herhalde. :yuppi: Emeklerine sağlık kardeşim. %p
 
Şu sıcak silikona, sıcak olmasına rağmen ısınamadım bir türlü. Hemen soğur, kötü bir görüntü verir falan.

Alın benden de o kadar.. ben de sevemedim gitti ama bazen eldeki en iyi seçenek oluyor.

Bir de pillerin cırt bantları, kapalı konumdayken burun dikmesine bir engel oluşturmuyor mu?

Her üç pilin ayrı bir cırt bantı var, bu bantlar içerde tablanın iç duvarına yapışık durumdalar, o yüzden tekerleğe veya dikmeye bir engel teşkil etmiyorlar.

Bence elektronik bağlantı detayları tek kelimeyle harika olmuş kardeşim. :heartxf: :thumbup:

Teşekkürler adminim. Modelin içinde o kadar çok kablo hortum ve ıvır zıvır var ki eğer derli toplu bir düzenleme yapılmazsa herşey arapsaçına dönebiliyor. Bu da hem güvenlik açısından hem de rutin bakımlar görsel kontroller vs açısından istenmeyen birşey.. Ah bir de atolyemi toparlayabilsem böyle ;D:lollol::lol:

Teorinin hayata geçmesi kadar güzel bir şey olamaz herhalde. :yuppi: Emeklerine sağlık kardeşim. %p

Görünen o ki kullandığım terazi pek de doğru değilmiş, veya bişeyleri eklemeyi unutmuşumdur önceki ölçümümde :D :D Ama bu teorimin yanlış olduğu anlamına da gelmiyor tabi, Me-262 de tam olarak göreceğiz durumu :)

Dün yeni tartım ve CG sistemim elime ulaştı (cuma öğlen sipariş verdim pazar sabahı teslim edildi, İspanyadan Umman'a, Yurtiçi kargo Ankaradan İstanbula yapamıyor bu hizmeti :laugh::lollol:) Hazır bu elimdeyken herşeyi yerleştireyim modeli tartıya koyayım ve elektronik ekipmanın yerleşimini CGyi de dikkate alarak belirleyeyim dedim. Depoyu yerine sabitleyebilmek için ufak bir iki "yastık" tasarlayıp esnek filamentle bastım (detaylar gelecek). Depoyu ve motoru yerlerine yerleştirdikten sonra tüm elektronikleri kabloları pilleri braketleri vs vs öndeki hacime tıkıştırdıp tartıya koydum modeli. Ana depo boş ama hava kapanı doluyken 6.42 kg çıktı. Yani önceki tartıma göre 400 gram daha fazla. Bu fark tartı hassasiyetinden olamaz o yüzden muhtemelen bir önceki tartımda eklemeyi unuttuğum birşeyler olmuştur diye düşünüyorum ama çok da dert değil, sonuçta hala iyi bir ağırlık ve iniş ağırlığı normal EDF modelin iniş ağırlığından az olacak bu halde. İniş takımlarının dayanıklılığı hakkında ciddi çekincelerim var o yüzden bunu referans olarak dikkate alıyorum. Ağırlıktan daha da önemli olan şey CG, ve kafamdaki yerleşimle CG olması gereken ağırlığın tam ortasında çıktı dünkü ölçümlerde. Ve ekipmanı öne kaydırma şansım da var hala. Deponun tam boş ve tam dolu halleri arasındaki CG kayması da 3 mm oluyor (dolu depo 3mm arkaya kaydırıyor).

Bu ağırlıklarla kalkış anında kübik kanat yüklemesi 26.5, yüzde 20 rezerv yakıtla yapılan bir inişteki kübik kanat yüklemesi ise 24.7 olarak hesaplanıyor. Tabi bu ağırlıklar hala nihai değerlerine ulaşmadı onu da unutmamak gerek, eklenecek ufak tefek şeyler de çıkabilir. Benzer şekilde modeli hafifletmek için yapabileceğim bazı şeyler de var gibi görünüyor ama kanat yüklemesi çok da kasmaya gerek yok bu haliyle de gayet olması gerektiği gibi uçar diyor :thumbup:
 
NE8Fn.jpg



NEBHm.jpg


Bu bloklar ve delikler ince CApon ile sertleştirilip güçlendirildikten sonra da minik vidalarla kapağı yerine sabitledim.
NEJlD.jpg

Gorunuse gore, balsa desteklerin baski malzemeye giren bir bolumu yok, yuzeyden yapisiyor gibi gordum. Problem olmaz mi uzun vadede, ayrilma vs ? Biliyorum, pek bir yuk yok, turbin olunca da titresim asgari duzeyde ama yine de iste, ne bileyim :)
 
Eline sağlık. Bir yerlerde Me262'yi görünce kalbim "pıt-pıt" etti :)

Teşekkür ederim :saygilar: Atkestanesi kılıklı lepistesin geri sayımı aynı zamanda Me-262'nin geri sayımı malum :) mart itibariyle daha sık telaffuz ediyor ve birşeyler görüyor olacağız diye umud ediyorum :thumbup:
Bu kadar masraflı bir model sadece 6 dk havada kalabiliyor! Bence çok kötü. EDF daha da kötü...

İnince yakıt doldurup yeniden havalanıyorsun :coolxf: EDF çok saçma, ilk uçuşta daha modeli trimleyemeden inişe gelmen gerekiyor!!

Gorunuse gore, balsa desteklerin baski malzemeye giren bir bolumu yok, yuzeyden yapisiyor gibi gordum. Problem olmaz mi uzun vadede, ayrilma vs ? Biliyorum, pek bir yuk yok, turbin olunca da titresim asgari duzeyde ama yine de iste, ne bileyim :)

Tam anlamıyla geçme bir sistem değil evet ama kenarda bir çentik var, balsa blokların arkasında da bu çentiğe oturacak şekilde bir yuva açıp öyle yapıştırdım ama temelde yüzey yapışması şeklinde evet. Öte yandan bu meretlere binen en büyük yük vidalamanın kendisi ;D Burun konisinin 4 tarafında karbon çubuklar ve yuvaları var, yani koni yerindeyken bu bloklara gelecek hiçbir şekilde yanal yük söz konusu değil. Vida deliklerini delerken kapağı da sonuna kadar geri ittiriyordum,bu da uçuş sırasında o yönde ilave bir kuvvet gelmeyeceği anlamına geliyor, ki bu yöndeki bir kuvvet bu yapışma yüzeyini zorlamaz zaten. Geriye kalan tek yük kapağın öne doğru çekilmesi ki buna neden olacak bir kuvvet de öngöremiyorum. Tabi aerodinamik olarak şu aşamada düşünemediğim bir kuvvet oluşur mu emin değilim, pek mantıklı gelmese de aerodinamik bu sağı solu belli olmaz :lol: En kötü durumda havada burun konisi yerinden çıkar gider. Gerçek panterde böyle bir sorun oluşmuş (Burundaki toplar ateşlenince biriken gazlardan dolayı), ama sorunsuz uçabilmişler, bu meretin de burun konisi olmadan uçabilmesini bekliyorum :thumbup:
 
...En kötü durumda havada burun konisi yerinden çıkar gider. Gerçek panterde böyle bir sorun oluşmuş (Burundaki toplar ateşlenince biriken gazlardan dolayı), ama sorunsuz uçabilmişler, bu meretin de burun konisi olmadan uçabilmesini bekliyorum :thumbup:
Çağırma abi ;D
 

Top yok ki neyi kimi nereye çağırıyoruz. Şeytan önce topları koyup sonra doldurup sonra ateşleyip gaz biriktirip sonra o gazları da patlatıp burun konisini mi uçuracak yani? Gelsin buyursun saygı duyarım :saygilar:
 
Top yok ki neyi kimi nereye çağırıyoruz. Şeytan önce topları koyup sonra doldurup sonra ateşleyip gaz biriktirip sonra o gazları da patlatıp burun konisini mi uçuracak yani? Gelsin buyursun saygı duyarım :saygilar:
Şeytanın işi yok falan derler, töbe de, töbe...?
 
Öte yandan bu meretlere binen en büyük yük vidalamanın kendisi
Aynen, ben de bunun icin endiseleniyorum. Sahada egilerek vidalarken bazen farketmeden omzumuzla yukleniveriyoruz ne kadar dikkat etsek de, acaba citlativerir mi icerden diye dusundum yuzeyden yapismis olunca.
Tabi aerodinamik olarak şu aşamada düşünemediğim bir kuvvet oluşur mu emin değilim, pek mantıklı gelmese de aerodinamik bu sağı solu belli olmaz
Bizim burada direk olarak karbona gecirip ucanlar da var, yuksek suratte dusmez diyip. Emin olamam kendi adima boyle birseyden ama duseni de gormedim, haklilar galiba :)
Gerçek panterde böyle bir sorun oluşmuş
Allahtan gazla bombayla isimiz yok :)
 
Aynen, ben de bunun icin endiseleniyorum. Sahada egilerek vidalarken bazen farketmeden omzumuzla yukleniveriyoruz ne kadar dikkat etsek de, acaba citlativerir mi icerden diye dusundum yuzeyden yapismis olunca.

Bu meret sahada sökülüp takılmayacak (standart operasyon koşullarında). Atolyedeyken pilleri şarj etmek gerektiğinde açılacak sadece.. O yüzden biraz daha rahatım.

Bizim burada direk olarak karbona gecirip ucanlar da var, yuksek suratte dusmez diyip. Emin olamam kendi adima boyle birseyden ama duseni de gormedim, haklilar galiba :)

Onlar sadece karbona geçirmiyorlar, dikkatli izlersen o sırada belli belirsiz dudaklarının oynadığını da görebilirsin, bağlantıyı koruyan esas şey o. Ben aynısını yapsam ters tepeceği için vidalamayı tercih ediyorum :)

Allahtan gazla bombayla isimiz yok :)

Bin şükür :)



Maiden uçuşa iki gün kaldı, çalışmalar tam hız devam ediyor, güncelleme de yapıverelim hemen..

Modelde fiziken hayata geçirmediğim tek şey olarak depo montajı kalmıştı, onu da salı günü hallettim. F360da deponun altına gelecek ve karbon spar borularının kılıflarına monte edilecek bir yatak sistemi tasarladım ve ABS ile bastım. Deponun tepesinde de modelin bu kısmındaki tavana basacak ve oradaki karbon çubuğun iki yanına oturacak, alttaki montaj vidaları sıkıldığında da tatlı sıkı bir baskıya maruz kalacak bir yastık tasarlayıp Varioshore TPU ile bastım ve deponun tepesine yapıştırdım.

Sistemin bilgisayar ortamındaki oturması aşağıdaki videoda görülebilir (umuyorum):

https://www.instagram.com/tv/CaSYsDFD84_/?utm_medium=copy_link

Gerçeğinin fotolarını da şuraya bırakıverelim:

Deponun tepesindeki esnek yastık:
NMRib.jpg


Tepedeki yastık ve alttaki yatak:
NMqtt.jpg


Yastığın alttan görünümü:
NMYb6.jpg


Yatağın gövde içinde spar kılıflarına civatalanabilmesi için tasarlayıp bastığım ve asetonle yerlerine kaynatılan parçalar. Bu parçaların her birini ayrı ayrı yaklaşık 6 kg kuvvete kadar test ettim, ikisi toplamda 12 kg ağırlığı rahatlıkla taşıyabiliyor demektir bu da. Depo tam dolu haliyle toplam 700 gram, bu da 15G+ dayanım demek, o kadar G durumunda zaten derdimiz depo olmayacağı için sistem testi geçti diyebiliriz ;D:thumbup:
NM7av.jpg


Yatak 4 tane m3 civata ile spar kılıflarına yapıştırılan parçalara tutturuluyor (parçaların içine gömme m3 somunlar var) Modelde titreşim yok ama yine de nihai montaj sırasında bu civatalar az birşey loctite ile emniyete alınacaklar.
NMVY5.jpg


Depo da yerindeyken görüntü şöyle oluyor:
NMTcm.jpg


Bu da herşey yerindeyken deponun tabanı ile türbin hava giriş borusu arasında kalan mesafe, ne kadar sıkı toleranslarla çalışıyorum görün :p:evil:
NMbCH.jpg