T-2 Buckeye - Jet Motorlu 3D baskı model yapımı

Diğer seçenekte bu parçayı "merak ve bilim uğruna" :D feda etmeyi göze alıp hiçbir ısı koruması olmadan motoru test edip kabuğun ulaştığı sıcaklıkları izlemek. Sonrasında da ısı korumalarını ekleyip aynı koşullarda testi tekrar edip uygulanan korumaların ne kadar işe yaradığını görmek.
O zaman "merak ve bilim uğruna" 2. seçeneği deneyelim kardeşim. :thumbup:
 
O zaman "merak ve bilim uğruna" 2. seçeneği deneyelim kardeşim. :thumbup:

Ben de bunu istiyordum ama 1. Seçeneğe dönüyoruz mecburi olarak :) Bu boruyu yaparken kullandığım epoksi/sertleştirici kombinasyonun "camlaşma sıcaklığı" Tg 60 derece C civarında. Normal kürlenme sonrasında özel bir ısıl işlem yaparak bu sıcaklığı 80 dereceye kadar arttırabiliyorum, ama her durumda modelin yapıldığı plastik olan ABS nin camlaşma sıcaklığının altında kalacak. Bu nedenle hiçbir koruma olmadan dış yüzeyin ABS nin camlaşma sıcaklığına ulaşıp ulaşmadığını görmeye çalışmanın bir anlamı yok. Yani bu denemeyi yaparsam parçayı bilim ve merak uğruna değil b.ku b.kuna riske etmiş olurum :evil:
O yüzden direk iç kısmı ısıya karşı koruyup öyle yapacağım denemeleri. Herşey yolunda giderse de direk modelin içine koyarız bu parçayı!


Hazır konuya dalmışken bir de haftasonu çalışma raporu gelsin.

Dahta raylar laminasyon epoksisi ile güzelce boyanıp yakıta karşı dayanıklı hale getirildi, ön kısımdaki dahtalarla boru arasındaki boşluklar da güzelce dolduruldu.

Boruya türbini monte ederken gerekli olan pencereyi kapatacak olan kapağın üretimi de tamamladı. Bu parça son videoda anlatılan, ayrı, tek parça bir kalıp kullanılarak üretildi. Traşlamalar sonrasında yerine gayet güzel oturdu meret.


NVBtX.jpg
NV4iU.jpg
NV9bL.jpg
NVJax.jpg
NVAYp.jpg
NVGc3.jpg



Motorumuz da yuvasına alıştırılmaya başlandı :)

NVXCb.jpg
NVZW6.jpg



Test sırasında sistemi sehpaya modeldeki montaj sistemine benzer bir şekilde monte etmek istiyordum. Bu amaçla iki parça tasarlayıp bastım. Öndeki parça modelde sistemi sabitleyeceğim montaj kulaklarına denk geliyor. Arkadaki parça da modeldeki EDF için yapılmış olan hava çıkış borusu gibi bu sistemi dıştan sarıyor.

NVlEt.jpg
NVnGv.jpg
NVDp5.jpg
NVfbm.jpg
NVh4H.jpg


Sistemi yerine monte ettikten sonra borunun arka ucundan motorun itkisi doğrultusunda 8.5 kg a ulaşan kuvvet uygulayarak test ederek güvenilirliğini doğrulamış oldum.

Motor normalde 45 N yani yaklaşık 4.5 kg itki sağlıyor, ancak bu model için maksimum gücü 35N olacak şekilde sınırlandırdım:

NT5aD.jpg


Tüm sistemler test sehpasında uygun yerlere yerleştirilip sabitlendiler:
NTaYg.jpg


Alıcı ve türbinin hub'ı: (Not: Yeni nesil motorlarda ECU motorun içine entegre halde oluyor, kablo bağlantıları için dışarda bunun gibi bir "hub" yapmayı tercih ediyorlar. Bu minik hub içinde aynı zamanda sıcaklık ve hava basıncı sensörü de var, bu sensörlerden gelen veri sayesinde ECU o anki atmosferik koşullar hakkında bilgi toplayıp motorun çalışma parametrelerini ona göre ayarlayabiliyor).
NTejW.jpg


700 cc lik yakıt deposu ve hava kapanı. (Testler başarılı olursa model için modele özel bir yakıt deposu üretmem gerekecek. Tasarımını vs tamamladım, yeşil ışığı bekliyorum :D )
NTNWE.jpg


Yakıt pompası:
NT2CZ.jpg


Türbinin önden görünümü:
NTiGA.jpg


Piller ve veri ekranı. Alıcı 2S LiFePo4 pil ile besleniyor (6,6V) türbin ise 2S LiPo pil ile besleniyor (7,4V)
NTQMz.jpg


Bu akşam video serimiz için ufak bir iki çekim yaptıktan sonra tüpün içini 800 derece sıcaklığa kadar işe yarayan bir "konvektif ısı reflektörü" bant ile kaplayacağım. Sonrasında hava durumuna bağlı olarak yarın veya takip eden günlerde motoru test etmeye başlayacağım.
 
Kaptan körk! Termal kalkanların şeyini şey edip iyi bir şeettik, skattiye bizi vulkana ışınlamasını söyleyeyim mi?
Nolmaz Spak! Hava karardı artık çok geç, yarını beklemeliyiz!
Ama kaptan, yarın yagmur yağacakmış vulkanda napıcaz?
Her duyduguna inanma spak, onların dediği tutmaz sen merak etme! Yarın skati bizi ışınlar sonra da ateşleriz plasma motorumuzu!

[UWSL]
NTMXt.jpg
[/UWSL]

NTduv.jpg


NTgK5.jpg


NTk9m.jpg


NTj2H.jpg


NTymg.jpg


NTmqD.jpg
 
Bugun motoru çalıştıramamış olmanın hıncını ön iniş takımından çıkarmaya karar verdim!!

https://www.instagram.com/tv/CYO1QKCpAUz/?utm_medium=copy_link
Güzel güzel, bilimsel, gayet teknik bir test olmuş. :lol:
Aklıma şunları getirdi.
https://www.instagram.com/tv/CYMTFZqlPjm/?utm_source=ig_web_copy_link
https://www.instagram.com/tv/CYHb5pKl3Z8/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

İki sorum var abi, mekanizmadaki actuator nasıl birşey, link'i var mı? Hatta şu iniş takımı komplesini detaylı bir fotoğraflayıp bir anlatsan, video çeksen mesela :) ilgimi çekti baya.
Bir de nose wheel steering'e logic atadın mı? if nose gear up, inactive nose wheel steering.
 
Son düzenleme:
BAynısını yazacaktım sana, içini reflektif birşeyle kaplamayı düşünmez misin diyecektim ki zaten düşünülmüşü varmış :)

:) Isı üç şekilde iletilir malum, her biri için bir çözüm bulmak gerekiyor.

1. Temas ile. Bunu çaresi motoru dahtalara monte etmek, dahta o ısıya dayanabiliyor üstelik iletken de olmadığı için daha fazla ilerleyip gövdeye ulaşmasına izin vermiyor.

2. Konveksiyon ile. Bunun çaresi model statik haldeyken bile içerdeki sıcak gazları dışarı atabilecek bir sistem yapmak, tüpün tasarımı ve motorun tüp içindeki konumu tamamen buna odaklanmış durumda. Nozzle borunun arka sınırından 10 mm daha içerde olacak şekilde tasarladım motor montaj ayaklarını. Bu 10 mmlik içerde yerleşim sayesinde jetin yarattığı emiş ile boru içindeki havayı da harekete geçirebilecek diye umud ediyorum. Nozzle tamamen dışarda olsa bu emiş hiçbir işe yaramazdı ve statik halde motorun etrafında sürekli bir ısı birikimi ve konveksiyonla da bu ısının gövde içine yayılımı söz konusu olurdu. Motoru daha fazla içeri alsam bu sefer de jetteki sıcak gazların yapıyla teması riski söz konusu olacaktı. Bu yapacağım testler tamamen buna odaklı, bakalım bu 10 mm yeterli mi değil mi :)

3. Radyasyon ile. Bunun çaresi de yüzeyi reflektif malzeme ile kaplamak.

Tabi bu tedbirler sadece normal operasyon için geçerli. Ekstrem durumda, yani motorun alev alması halinde bunların koruyuculuğu çok sınırlı. O yüzden de modele tüm bu sistemin oturacağı bölgeye ilave bir sıcaklık koruması uygulayacağım (Mehmet Bey'in tavsiye ettiği su bazlı seramik kaplama). Bu ilave koruma olası bir yangın vs durumunda en azından belli bir süreliğine modeli koruyacak.



Postumda bu arkadaşı tagladim zaten :)

İki sorum var abi, mekanizmadaki actuator nasıl birşey, link'i var mı? Hatta şu iniş takımı komplesini detaylı bir fotoğraflayıp bir anlatsan, video çeksen mesela :) ilgimi çekti baya.

Actuator aslında JP retractlarının yedek parça olarak sattığı actuator (tıklayabilirsiniz) Chris burada çok pratik ve başarılı bir tasarım örneği uygulamış. Actuatorun ucuna bir kaplin ile m5 dişli mil bağlıyorsun. İniş takımı tarafında da bir m3 cıvata ile m5 somunu birbirine lehimliyorsun. M5 vidalı mil bu somunun içinden geçerek mekanizmayı harekete geçiriyor. Her iki uçta da fiziki durma noktaları var, oraya vurunca retract kontrolörü artan akımdan sonuna geldiğini anlayıp akımı kesiyor.

Detaylı video çekiyorum iniş takımları için, bunu da orda anlatacağım, ama şimdilik şunlar biraz merakını giderir sanırım :)

NT4UE.png


NTFfW.png


NTtrZ.png


NT9Sz.png



Bir de nose wheel steering'e logic atadın mı? if nose gear up, inactive nose wheel steering.

O işi retract kontrolörü kendi hallediyor. Rudder kanalını kontrolöre bağlıyorsun, tekerlek yön servosunu da kontrolöre bağlıyorsun. İniş takımları aşağıdayken rudder komutunu otomatik olarak tekerleğe ileriyor. İniş takımlarını topla komutu gelir gelmez servoyu merkeze alıp kilitliyor. İniş takımlarını indir komutunda da bir miktar gecikmeyi takiben kontrolü yeniden sana veriyor. Normalde senin söylediğin gibi bu işi ben kendim kumandadan programlarım, ama bu ünite ile böyle bir şeye gerek olmuyor, bir kanal da boşa çıkmış oluyor.
 
Bu nedenle hiçbir koruma olmadan dış yüzeyin ABS nin camlaşma sıcaklığına ulaşıp ulaşmadığını görmeye çalışmanın bir anlamı yok. Yani bu denemeyi yaparsam parçayı bilim ve merak uğruna değil b.ku b.kuna riske etmiş olurum :evil:
Bunu baştan açıklasaydın ya ;D O zaman elbette 1. tercih
Bugun motoru çalıştıramamış olmanın hıncını ön iniş takımından çıkarmaya karar verdim!!
İnşallah senin için İyi bir rahatlama trapisi olmuştur kardeşim ;D:lollol:
 
İlk tur testler gayet iyi sonuçlarla tamamlandılar!

Motoru sehpada iki tur çalıştırdım. İlk tur 7.5 ikinci tur 6.25 dakikalık çalışmalardı ve her ikisinde de 700 ml’lik depodaki yakıtı tükettim.
İlk çalıştırmada daha çok uzun süreli rölanti ve orta seviye gaz koşullarını denedim, tam gazı sınırlı kullandım. İkinci çalıştırmada ise epey uzun süreli olacak şekilde tam gazda tuttum motoru.
Motor çalışırken bir yandan da borunun iç ve dış yüzeylerindeki sıcaklıkları IR termometre ile ölçtüm. Dış yüzeyde yakalayabildiğim en yüksek sıcaklık tüpün en arka ucunda 42.5 derece C idi. Bu değere yaklaşık 1 dk kesintisiz tam gazda tuttuktan sonra ulaştı. En uç kısım böyleyken yapısal açıdan kritik olan, yüke maruz kalan daha ön kısımlar her daim 40 derece altında, çoğunlukla da 35 derece altında kaldılar :thumbup:
Bu sıcaklıklar hem epoksi reçinesinin hem de ABS’nin camlaşma sıcaklıklarının altında olduğu için güvendeyiz diyebilirim :)

[UWSL]Sıradaki aşama sistemi gövdeye monte edip gövde içinde de birkaç deneme yapmak olacak ama bugünkü gözlemlerime dayanarak o testlerden olumsuz birşey çıkması hayli sürpriz olur diyebilirim.[/UWSL]

[UWSL]Niyetim bu haftasonuna kadar hem motoru modele mo[/UWSL][UWSL]nte etmek hem de iniş takımlarının montajını tamamlamak. Yetiştirebilirsem hem motor hem taksi testlerini aynı anda yapma şansım olabilir haftasonunda. :yuppi::halay:[/UWSL]
 
Motor testleri iyi sonuç verince kalan işlere tam gaz saldırdım :)

Önce motor montaj borusunu modele sabitleyebilmek için gereken "kulakları" tasarlayıp bastım. Bunlar tüm "türbin dönüşüm" kapsamında modelde kalıcı olarak değiştirilen tek şey. İlerde EDF kullanmaya geçtiğimde bunlara monte edilen ilave bir çift daha kulak tasarlayıp EDFyi de onlara monte etmem gerekecek :)

Parçaları ABS ile bastım, yerlerine de yine bolca aseton kullanılarak kaynattım.
NTCwY.jpg
NTlfF.jpg
NTDUh.jpg
NTfSc.jpg



Ve yakıt depomuz... Chris henüz modeli piyasaya sürmeden önceki yazışmalarımızda bana gövdeye ait birkaç tasarım detayını yollamıştı. Dönüşümün olup olmayacağını değerlendirirken ilk araştırdığım noktalardan birisi de yakıt deposu yerleşimiydi. Tasarımı ilk gördüğümden beri tam motor bölmesinin üstündeki hacme yakıt deposunu yerleştirmek için göz koymuştum :) Burası CGye olabilecek en yakın bölge, alttan ve önden erişim de var. Yakıt deposu için kullanmazsam da başka bir işe yaramayacak bir hacimdi. O zamanlarda çok kaba bir çizim yapıp buraya sığacak ve yaklaşık 800-900 ml kapasiteli bir depo tasarlayabileceğimi görmüştüm hatta kaba bir tasarım da yapmıştım. Motor işi netleşince o tasarımın detaylarını da tamamlayıp son şeklini verdim, yerine uygunluğunu denemek için de bir tane PLA prototip bastım, kullanacağım aksamı da üzerine tutturup model içinde yerinde denedim.

NTszw.jpg
Nb5Kn.jpg
NbaBU.jpg


Aşağıdaki paylaşımımda hem bilgisayarda hem de prototipin gövde içine oturuşuna ait videolar var:

https://www.instagram.com/p/CYUFz2wobDc/?utm_medium=copy_link

Deponun kendisi yine 3D baskı kalıplar kullanılarak cam elyafı ile üretilecek. Yukardaki prototipin yerine oturduğunu görünce hemen depoyu yapmak için gereken kalıpları tasarlayıp baskıya başladım. YAzıcı su koyvermezse yarın tüm kalıp parçaları basılmış olur, sonrası malum yüzey hazırlama ve üretim olacak.

Bu depo net 800 ml gibi bir kapasitede olacak. Motor'un şu anki maksimum güç ayarı ile (35N) tam gazda tükettiği yakıt 110 gram/dk. Bu da %20 rezervle birlikte tam gazda 4.5 dakikalık bir süreye denk geliyor. Yani güvenli bir şekilde 5-6 dakikalık uçuşlar yapmak demek bu da. Başlangıç için zamanlayıcıyı 5 dakikaya ayarlayıp durumu göreceğim, gerekirse uzatır veya kısaltırım.

Depoyla ilgili tek çekincem nispeten kısa olması, klunk hattında kullanacağım boru hayli kısa. Bu durumu beklediğim için hayli ağır bir klunk seçtim ama yine de borunun esnekliği klunkın rahatça depo içinde gezmesine yetecek mi çok emin değilim. prototip baskı depoda klunk biyerlere takılıyor sürekli o yüzden net birşey söyleyemiyorum, esas depo gelince yarı şeffaf olmasından da faydalanarak daha iyi gözlemleyip bir çözüm bulmaya çalışacağım. Gerekirse modele operasyonel bir limit koyarım "uçuşun ikinci yarısında ters uçuş yapmak yasaktır!" gibisinden :evil:

Dün gece ön iniş takımı için video çekimlerini de tamamlayıp modele monte ettim. Bugün aynısını ana iniş takımları için yapmak niyetindeyim. Haftasonu model ilk kez kendi gücüyle taksi yapabilecek gibi görünüyor şimdilik :thumbup:
 
Motor testleri iyi sonuç verince kalan işlere tam gaz saldırdım :)
Son dönemde maşallahın var kardeşim :thumbup: aman nazar değmesin ?
Depoyla ilgili tek çekincem nispeten kısa olması, klunk hattında kullanacağım boru hayli kısa. Bu durumu beklediğim için hayli ağır bir klunk seçtim ama yine de borunun esnekliği klunkın rahatça depo içinde gezmesine yetecek mi çok emin değilim.
Bakalım sonuç nasıl olacak. :rolleyes: