T-2 Buckeye - Jet Motorlu 3D baskı model yapımı

Abi hortum olarak tygon mu yoksa viton mu kullanacaksın? Viton'u tygon'a göre ben daha esnek buluyorum. Tek sıkıntısı transparan olmayışı ama zaten air trap kullanıyorsun o yüzden seni çok etkilemez. Viton'u da bir düşün derim ama kerosen dayanımından emin değilim. Benzine dayanıklı biliyorum. Dupont'un sitesinde TDS'i vardır kesin.
 
Abi hortum olarak tygon mu yoksa viton mu kullanacaksın? Viton'u tygon'a göre ben daha esnek buluyorum. Tek sıkıntısı transparan olmayışı ama zaten air trap kullanıyorsun o yüzden seni çok etkilemez. Viton'u da bir düşün derim ama kerosen dayanımından emin değilim. Benzine dayanıklı biliyorum. Dupont'un sitesinde TDS'i vardır kesin.

Elimde hazırda tygon var. Viton kullanıldığını duymamıştım ama kimyasal olarak uygun görünüyor:

NbQhp.jpg


Tygon ile esneklik sıkıntısı yaşarsam düşünürüm teşekkürler :thumbup:
 
Gövdemiz ikinci kat astarın tesviyesini takiben 3. ve son kat (genel) astarı atıldı. Sonuç şu aşamada tatminkar. Hala ufak tefek lokal bölgeler var ilgi alaka isteyen ama onlar ileride bölgesel çalışmalar ile halledilebilecek şeyler.

NbW35.jpg
NbPOv.jpg
Nb07H.jpg
Nbw6m.jpg


Artık ekipmanları yerleştirmeye başlayabilirim :thumbup:
 
Gövdemiz ikinci kat astarın tesviyesini takiben 3. ve son kat (genel) astarı atıldı. Sonuç şu aşamada tatminkar. Hala ufak tefek lokal bölgeler var ilgi alaka isteyen ama onlar ileride bölgesel çalışmalar ile halledilebilecek şeyler.

NbW35.jpg
NbPOv.jpg
Nb07H.jpg
Nbw6m.jpg


Artık ekipmanları yerleştirmeye başlayabilirim :thumbup:
Harika görünüyor ??
 
Hadi başlayalım. :hoppa:

Başladık ve bitirdik! ??

Harika görünüyor ??

Teşekkürler :saygilar:


Elektronikler ve yakıt sistemini monte etmek için orjinal tasarımdaki pil tepsisini modele monte edildiği sistemi kullandım. Pil tepsisinin STL dosyasını baz alarak aynı vida delikleri ve dış ölçülere sahip olan ama üzerinde 17.5 mm aralıklı olarak boyuna ve enine delikler yerleştirdim. Arka kısımda hava kapanı için bir açıklık, ön kısımda da powerbox ünitesini monte etmek için 4 vida yeri ekledim. Bu düzenli delikler sayesinde bir nevi üniversal bir plaka elde etmiş oldum. Tepsiye monte edeceğim bileşenler için de ayrı ayrı montaj parçaları tasarlayıp bastım. Her parçanın altında plakadaki delik aralıklarına uyumlu vida delikleri de ekledim, böylece istediğim zaman istediğim bileşenin yerini değiştirme, yeniden düzenleme imkanı sağlayan esnek bir sistem oldu.
Powerbox anahtarıyla ekranı ve türbinin ekranı için yer kalmayınca tepsiye öne doğru bir uzatma ekledim, bunları da buraya yerleştirdim..

[UWSL]
NbcIc.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
NbgZh.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
Nbjxw.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
Nbm3n.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
NbFNU.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
NboVL.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
NbtFX.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
Nb4sx.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
NbBHp.jpg
[/UWSL]

[UWSL]
Nb3g3.jpg
[/UWSL]

[UWSL]Sonuç, bu yerleşimi pek sevmedim. Elektronikler ve yakıt elemanları fazla yakınlar. Yakıt doldurma boşaltma sırasında elektroniklere yakıt sıçrama ihtimali (riski) yüksek. Şimdilik motorun yer testleri için böyle kullanacağım ama sonrasında yeni bir yerleşim planlıyorum. Ya ön tarafa yeni bağımsız bir tepsi yapıp elektroniklerin çogunu buraya taşıyacağım, ya da lazerle yeni ve tek bir uzun tepsi tasarlayıp onu kullanacağım. Burun tekerleğinin üzerinde, en öndeki gövde bölmesine kadar uzanan hacmi kullanmak niyetindeyim :thumbup:[/UWSL]


[UWSL]Motorun yerleştirildiği bölmeyi içerden BVM heat shield ile üç kat kapladım (şimdi tam uzay mekiği olduk :lol:)[/UWSL]

NbGL6.jpg
NbJlb.jpg


Motorun arkasında kalan gövdenin alt kısmını da aluminyum bantla kapladım.

NbXxt.jpg


NbSJv.jpg


Model bugün sahaya gidip ilk kez pist üzerinde çalıştırılacak ve belki de biraz taksi yapacak :thumbup::halay::yuppi:
 
Burun tekerleğinin üzerinde, en öndeki gövde bölmesine kadar uzanan hacmi kullanmak niyetindeyim :thumbup:
Peki bu kısım allah korusun olası bir düşüş için en riskli kısım değil mi ?
Motorun yerleştirildiği bölmeyi içerden BVM heat shield ile üç kat kapladım (şimdi tam uzay mekiği olduk :lol:)

Motorun arkasında kalan gövdenin alt kısmını da aluminyum bantla kapladım.
Tam dediğin gibi tüm bu işlemler sonrasında uzay mekiği olmasına ramak kaldı.:lol:;D
Model bugün sahaya gidip ilk kez pist üzerinde çalıştırılacak ve belki de biraz taksi yapacak :thumbup::halay::yuppi:
Yapsın yapsın. Sonra İstanbul’da çok ekmek yer. Malum Taksi sıkıntısı var memlekette ;D:lollol:
 
Peki bu kısım allah korusun olası bir düşüş için en riskli kısım değil mi ?

Adminim, bu meretler o denli feci çakılınca alev topuna dönüyorlar, uçağa yetişip söndürene kadar pek çok şey kül olabiliyor, o yüzden ekipmanın nerde olduğunun pek önemi olmuyor malesef..

Tam dediğin gibi tüm bu işlemler sonrasında uzay mekiği olmasına ramak kaldı.:lol:;D

Aman duymasın uzaya falan gitmeye karar verirse hapı yuttuk demektir :lol::evil:

Yapsın yapsın. Sonra İstanbul’da çok ekmek yer. Malum Taksi sıkıntısı var memlekette ;D:lollol:

Çok yakıyor be abi, onu nasıl halledicez :lollol:


Gecikmeli de olsa dünün raporu gelsin bakalım..

Sabah sahaya gitme hazırlıkları kapsamında bari gitmişken bişeyler uçurayım diyerekten 3 tane pil şarj ettim. Bu meret arabada nasıl yerleşecek bilemediğim için duruma göre ya 109'u ya Kara şahini alırım diyordum, her ikisi de aynı pili kullanıyor sonuçta :) T-2 yi arabaya yerleştirdiğimde gördüm ki hala epey bir yer var, hadi 109 olsun dedim onu da yanına katık edip sahanın yolunu tuttum.

Sahaya ulaşınca her iki modeli de kurdum, açılışı 109 ile yapayım diyerekten hazırladım mereti, ama bir baktım iniş takımları açılmıyor! biraz ittir biraz kaktır, az biraz söv yöntemiyle teker teker açılmalarını sağlayabildim neyseki. Epey şiddetli bir yan rüzgar olmasına rağmen güzelce kalktım, keyifle uçtum. Amma velakin, tam inmek için teker koyduğumda sağ tekerlek yerinden fırladı (Hurricane maideni hatırlayanlar? :D ) Neyse ki dikme üzerine sanki hiçbir şey olmamışçasına indi, sadece iniş takımı kapağı kırıldı. İyi bari dedim, tekerleği geri takar vidasını sıkar yeniden uçarım. Ama vida imperyal, ve yanımda imperyal alyen takımı yok! hay bin kunduz, uçuş defteri kapandı.. (Kalan iki pili nasıl deşarj edicez şimdi! :rolleyes: )

T-2'nin başına geçtim, önce sahanın ortasına doğru çektim, klasik pist fotoğraflarını çektim, sonrasında pit alanına geri çekerken çaat diye bir ses geldi ve model sağ kanadının üzerine kapaklandı! Ne oldu acaba diye eğilip baktığımda gördüm ki sağ dikme kökünden kırılmış! Nedenini görünce de kendime sağlam bir küfrettim. Dikmeleri retract ünitelerindeki yuvalarına bağlayan karbon tüpler var. Sağ dikmedeki karbon tüp deneme amaçlı ve kısa kalıyordu, uçuş öncesi değişmesi programda vardı. Ama süper şaşkın (laf daha ağırdı aslında, siz kendiniz ne dilerseniz onu koyun burada şaşkın yerine :D ) bir hareket olacak şekilde karbonun kısa tarafı dikmeye girecek şekilde monte etmişim! haliyle dibine kadar oturmayan karbon boru yanal yüke maruz kalınca PLA olan dikmeyi içerden kırmış! Şöyle bir baktım tamir edilebilir mi diye, tüm retractı kanattan söküp karbon boruyu içerden çıkarmadan yapamam, ona da gena halde üşeniyorum... Hadi bakalım, taksi testleri de yalan oldu..

Bari motoru gövde içinde test edeyim gün boşa gitmesin dedim. Modeli stand üzerine aldım, yakıt doldurdum, tüm hazırlıkları yaptım. Son kontroller, herşey tamam. Çaıştır motoru. Sekans başladı, "fuel ramp" aşamasındayız, ama bir türlü çalışmıyor. Baktım uzuyor çalışma(ma) durdurdum. O sırada farkettim ki hem modelin içinden hem motorun arkasından yakıt damlıyor! Hasbinallah, yine hangi gezegenler neyin sırasına girdiler acaba... Alttaki kaputu söktüm, içerde biriken yakıtı boşalttım, modeli baş aşağı tutup motorda göllenen yakıtı da boşalttım, sonrasında bi 15-20 dk modeli açık havada beklettim iyice uçsun gitsin yakıt kalıntıları diye. O sırada Muhammed de sahaya geldi, ona yardım ettim uçağı için, lafladık falan. Yeterince beklediğime karar verince modelin başına geçtim yeniden motor çalıştırmak için. Bu sefer gayet normal bir şekilde hızlıca çalıştı motor. Biraz rölantide çalıştırıp sağı solu kolaçan ettim, sıcaklıklara baktım, sorun olmadığını görünce de verdim tam gazı... Verdim vermesine de motor çıkamıyor tam gaza.. 35N ayarında tam gazın 205k devide olması gerek, ama garibim 199-200k civarında dalgalanıyor, ekran da "pump-calibration" diyor, ne oluyoruz diye bakarken yakıt pompasından ciddi miktarda yakıt aktığını gördüm. Tam o sırada da Muhammed uzaktan bağırarak yanıma koştu modelin altından yakıt akıyor diye. Hetterey! Ne olur ne olmaz diye yangın söndürücüye sarılıp motoru kapattım yine. Neyse ki sorunsuzca motor durdu, ve soğutma sürecini de normal bir şekilde tamamladı. Ne olup bittiğini anlamak için sistemi incelemeye başladık. Öncelikle sızıntının borulamadaki emniyet tellerini takmamış olmamdan kaynaklandığını düşündüm (bunları özellikle takmadım çünkü potansiyel hava giriş noktaları varsa bu testler sırasında görmek istedim. Nihai uçuştan önce emniyet telleri takılacak). Ama sonra kaçağın pompanın basma hattında olduğunu, ve pompanın gücünün bu hattaki PU boruyu gevşetip kaçağa neden olacak kadar olmayacağını düşündüm. Elimle boruyu kontrol ederken de farkettim ki pompaya bağlı olan nipel gevşemiş! Motor tam gaz devrine ulaşamadığı için ECU ha babam pompanın gücünü arttırıyormuş meğersem, pompanın basıncı arttıkça da kaçan yakıt artıyor! E iyi bari, sorunu tespit ettik, çözelim o zaman. Pompayı bağlı olduğu L braketten sökmek lazım, civatalar torx, ve tahmin edeceğiniz üzere yanımda torx anahtar yok! Bu gezegenler baya baya benim arkamda! sıraya girmişler galiba! Şöyle bir etrafa bakınıp, Cüneyt Arkın edasıyla bir nara atıp pompanın bağlı olduğu braketi tek hamlede kırıp pompayı tepsiden ayırdım! Nipelleri yeniden sıktık, göllenmeleri temizledik vs derken yeniden çalıştırdık motoru. Bu sefer tam olması gerektiği gibi sorunsuz çalıştı. Hiçbir kaçak sızıntı hava kaçması olmadan değişik gaz aralıklarında sorunsuz giden denemeler yaparak bir depoyu tükettik rahatladım :evil:

Artık günün sonu yaklaşıyordu. Artık taksi testlerini de haftaya yaparım diye düşünürken hadi dedim son bir gayret en azından denemiş olurum, şu dikmeye bir girişeyim. Yattım uçağın altında söktüm komple sağ retractı, içerdeki karbon boruyu söküp sonuna kadar dikme içine girecek şekilde bastırıp kırılan parçalarla birlikte herşeyi yapıştırdım. Sonrasında da dikmeyi retracta taktım yeniden. Şöyle bir yokladım, sağlam görünüyor, hadi dedim taksi testine çıkıyoruz. Yeniden yakıtı doldurdum, motoru çalıştırdım. Bir süre rolantide tutup taksi testlerine geçtim. Tabi hem dikme kırık olduğu için hem de elevatör ve aileronlar henüz bağlı olmadığı için (ve tabii ki sıraya girmiş bekleşen gezegenlerin nefeslerini ensemde hissttiğim için!) yüksek hızlı taksi testlerine hiç girişmedim bile :D Ama sonuç itibariyle günlük amacıma ulaşmış oldum. Hem uzun süreli rölanti koşullarında model içinde motor çalıştırmış oldum hem de yerde taksi yapıp yön kontrolü konusunda modelin performansını görmüş oldum. Fren gerekecek mi gerekmeyecek mi konusunda da bir fikir verdi bu testler. Fren olmadığı için iniş sonrası yavaşlama ve durmak uzun sürecek gibi görünüyor ama yine de çok büyük sıkıntı olmayacak gibi. En azından fren eklemek daha büyük sıkıntılara yol açacak gibi duruyor diyebilirim.

https://www.instagram.com/reel/CYf1xXjpXGw/?utm_source=ig_web_copy_link

https://www.instagram.com/p/CYef7jvIu-f/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Yavaştan kablolamaya geçme vakti..

Kuyrukta üç servo olacak, biri rudder için, diğer ikisi de elevatörler için. Bunlar için uzatma kablosu gerekiyor. Benim tercihim her zaman kendi uzatmalarımı kendim yapmak oluyor. Bu modelde de yine aynı şeyi tercih ettim.

Modelin içi zaten kalabalık olacak bir de gereksiz kablo karmaşası olmasın diye dikkatlice ölçerek rudder için ayrı elevatörler için ayrı boyda kablolar kesip etiketledim.

Konektörlerimi ve konektörler için gereken sıkıştırma pensemi hazırlayıp işe giriştim..

[UWSL]
N16JA.jpg
[/UWSL]

İlk adım olarak tüm uçlara gereken metal pinleri takmak oldu, sıkıştırma pensesi burada işi çok kolaylaştırıyor.. Tabi bir uca erkek diğer uca dişi konektör takmayı unutmamak gerek ?

N1QQK.jpg


N1iTQ.jpg


Eğer bir koruyucu kılıf kullanacaksam bu aşamada, yani konektörlerin plastik kısımlarını takmadan önce bu koruyucu kılıfı ve iki ucundaki makaronları geçirip, kılıfın yerini ve boyunu ayarladıktan sonra sıcak hava tabancasıyla daraltarak sabitliyorum.

[UWSL]
N1po9.jpg
[/UWSL]

[UWSL]Son olarak da konektörlerin plastiklerini geçiriyorum:[/UWSL]

N1IRe.jpg
N1z5V.jpg


Uzatma kablomuz kullanıma hazır:

[UWSL]
N1LkF.jpg
[/UWSL]

[UWSL]@3dholicpilot olmuş mu hemşerim :D[/UWSL]

[UWSL]Kuyruktaki ışıklara giden iki kablo daha olacak, onlar da benzer şekilde grup olarak birleştirilip daha ince bir kılıfla korunmaya alınacaklar. Sonrasında hem servo hem ışık kablo gurubu bir arada olacak şekilde bir ısıya karşı koruyucu kılıf içine yerleştirilerek model içindeki yerine çekilip sabitlenecekler. :thumbup:[/UWSL]
 
Ama sonuç itibariyle günlük amacıma ulaşmış oldum. Hem uzun süreli rölanti koşullarında model içinde motor çalıştırmış oldum hem de yerde taksi yapıp yön kontrolü konusunda modelin performansını görmüş oldum
Nasıl bir gün geçirmişsin kardeşim öyle :eek: İnan ben okurken yoruldum :D Ama neyse gün sonu güzel olmuş ve amaça ulaşılmış :hoppa:
 
elinize sağlık çok güzel bir konu. Bende buna benzer bir uygulama için kafa yoruyordum, Cowling kalıptan alma ve vakum ile conapy sistem hakkında. Konunun içeriği bana çok şey katacaktır. elinize sağlık tekrardan takipteyim.:saygilar:
 
Yavaştan kablolamaya geçme vakti..

Kuyrukta üç servo olacak, biri rudder için, diğer ikisi de elevatörler için. Bunlar için uzatma kablosu gerekiyor. Benim tercihim her zaman kendi uzatmalarımı kendim yapmak oluyor. Bu modelde de yine aynı şeyi tercih ettim.

Modelin içi zaten kalabalık olacak bir de gereksiz kablo karmaşası olmasın diye dikkatlice ölçerek rudder için ayrı elevatörler için ayrı boyda kablolar kesip etiketledim.

Konektörlerimi ve konektörler için gereken sıkıştırma pensemi hazırlayıp işe giriştim..

[UWSL]
N16JA.jpg
[/UWSL]

İlk adım olarak tüm uçlara gereken metal pinleri takmak oldu, sıkıştırma pensesi burada işi çok kolaylaştırıyor.. Tabi bir uca erkek diğer uca dişi konektör takmayı unutmamak gerek ?

N1QQK.jpg


N1iTQ.jpg


Eğer bir koruyucu kılıf kullanacaksam bu aşamada, yani konektörlerin plastik kısımlarını takmadan önce bu koruyucu kılıfı ve iki ucundaki makaronları geçirip, kılıfın yerini ve boyunu ayarladıktan sonra sıcak hava tabancasıyla daraltarak sabitliyorum.

[UWSL]
N1po9.jpg
[/UWSL]

[UWSL]Son olarak da konektörlerin plastiklerini geçiriyorum:[/UWSL]

N1IRe.jpg
N1z5V.jpg


Uzatma kablomuz kullanıma hazır:

[UWSL]
N1LkF.jpg
[/UWSL]

[UWSL]@3dholicpilot olmuş mu hemşerim :D[/UWSL]

[UWSL]Kuyruktaki ışıklara giden iki kablo daha olacak, onlar da benzer şekilde grup olarak birleştirilip daha ince bir kılıfla korunmaya alınacaklar. Sonrasında hem servo hem ışık kablo gurubu bir arada olacak şekilde bir ısıya karşı koruyucu kılıf içine yerleştirilerek model içindeki yerine çekilip sabitlenecekler. :thumbup:[/UWSL]

Maşallah gayet temiz duruyorlar.... Benim hk den aldığım soket setleri keyifsizdi, bol duruyordu vs. İlla ki dikkat etmişsindir ama yine de hatırlatayım dedim üstad... Nazarlık da lazım bu alete artık ?