Ön panel baya glass kokpit gibi olmuş.
Çok güzel bir benzetme olmuş teşekürler
Bu arada, paylasimlara bakarken detaylara odaklaninca farkettigim bir konu var, paylasmak istedim:
Ucak, 3 boyutlu baski alinacagindan panel detaylarina (dis yuzeydeki girinti cikintilar, percin detaylari vs) oldukca onem verilmis tasarimci tarafindan. Lakin baski sonrasi yuzey kalitesi pek ic acici ol(a)muyor gordugum kadariyla 3 boyutlu baski ile.
Bu sekilde yapmak yerine girinti cikintilar olmaksizin baskinin yapilip, boya yuzeyinin jilet gibi hazirligi ve ardindan dilendiginde yuzey detaylarinin boya surecinde hazirlanmasi daha ic acici sonuclar verir gorusundeyim... Detaylari isteyen ugrasip yapar, istemeyen de duzgun bir yuzeye ulasmis olur kolaylikla... Ne dersin bu konuda ?
Güzel bir nokta, şöyle söyleyeyim, burada benim modelimde gördüğümüz yüzey kalitesi geneli temsil etmiyor. Herşeyden önce ben o kadar sallamıyorum diyeyim (en azından baskıya başladığımda pek umurumda değildi, sonradan boyama konusunda daha fazla emek harcamaya karar verdim). Eğer isteseydim ayarlarla uğraşıp çok daha düzgün kalitede bir yüzey elde edebilirdim. Kullandığım filament de uzun zamandır elimde olan, bir nevi yatan bir filamentti, sonradan farkettim ki epey de nem kapmış, bu da yüzey kalitesine olumsuz olarak yansıyor. Ama daha önemlisi katmanlar arası tutunmalara kötü yönde etkiyor, bu da mukavemet için kritik. Bu nedenle sonradan içerden karbon borularla desteklenmemiş olan ve özellikle kritik öneme sahip pek çok parçayı yeniden bastım. Bu yeni baskılarda hem yeni filament kullandım hem de bu filamentleri bir nem giderici kutu içerisinde sürekli olarak sıcak (ve kuru) tutarak bastım. Hem yüzey kalitesinde hem de katmanlar arası tutunmada hatırı sayılır seviyede fark oldu diyebilirim.
Esas soruya gelirsek, yüzeydeki panel çizgisi veya seviye farkı şeklinde olan detayların nihai yüzey kalitesine çok da büyük bir etkisi yok. Tabi bu ideal olarak iyi ayarlanmış, bakımları tam, kayışları gergin bir yazıcı için geçerli. Kayışlarda boşluk varsa, ayarlar ideal değilse bu tür detayların yüzey kalitesine olumsuz etkisi oluyor orası bir gerçek ki benim modelde de bunun bazı örneklerini görüyoruz. Ama uzun lafın kısası, yazıcı iyi durumda ve iyi ayarlandıysa bu detaylar yüzey kalitesini bozma pahasına eklenmiş olmuyor.
Peki bu detaylar ne kadar gerekli dersek işte o artık nihai kullanıcıya kalıyor. Kendi 262 tasarımımdan biliyorum, tasarımcı için bu tür detayları eklemek aşırı olmasa bile ekstra bir iş yükü. Ama benim gözümde (yani skeyl bakış açısıyla) sonuca olan katkısı o ekstra işyükünü kesinlikle amorti ediyor. Özellikle hiçbir yüzey hazırlama düzeltme işlemi yapılmayacaksa bu panel çizgileri vb detaylar dikkati başka şeylere çekiyor ve o standart 3d baskının katman izlerini biraz olsun gözden uzaklaştırmaya yarıyor. Eğer niyet güzel bir yüzey hazırlayıp sonrasında olabildiğince detay eklemekse yine bu tasarımdaki detaylar çok faydalı oluyor. Normal konvansiyonel bir skeyl modelde, misal panel çizgisi yapmak istiyorsan, en çok zaman alan, el oyalayan kısım o panel çizgilerinin yerlerini model üzerine taşımak oluyor. Sonrası inan çok kolay, 0,8 veya 0,4mm bant çek, üzerine astar at, kuruyunca 600-800 numara ince zımpara ile okşa, bantı sök al sana mis gibi panel çizgisi. Toplam harcanacak zaman 100 birimse, 70 birimi o çizgilerin yerlerini belirleyip model üzerinde işaretlemeye, 30'u geri kalan işlemlerle çizgiyi oluşturmaya gidiyor diyebilirim. Üstelik, o işaretleme aşaması hata yapmaya da açık, sonuçta iki boyutlu bir çizim üzerindeki datayı elle üç boyutlu bir yüzeye taşımak gerekiyor. Ama bu işi tasarım aşamasında halletmek hem bu 2 boyuttan 3 boyuta taşımayı bilgisayar ortamında çok daha hassas bir şekilde yapmayı sağlıyor hem de baskı sonrası panel çizgilerinin yerleri hazır işaretlenmiş oluyor.
Me262'den bir örnek vereyim. Malum gövdeyi 3d baskı mastar olarak kalıplama hazırlığı yapıyorum. yaptığım tasarımda ana panel çizgilerinin hepsini model üzerine işledim. bazı ufak tefek detayları da ekledim. Şu an yaptığım yüzey hazırlama aşamasında o panel çizgilerini ve içe dönük detayların hepsini macunla dolduruyorum! Diyeceksiniz deli misin adam hem uğraştın tasarıma eklemek için hem de geri dolduruyorsun! Evet deliyim bunu tartışarak zaman kaybetmeyelim
Önemli olan bunları neden doldurduğum. Dolgu için malum, kırmızı/bordo bir macun kullanıyorum, astar için gri. 3D baskı parçalar beyaz yeşil ve farklı bir tonda kırmızıdan oluşuyorlar (aslında kırmızı hiç kullanmamak en güzeli olurdu). Yani, panel çizgileri bu macunla doldurulup tesviye edildikleri zaman çok net bir şekilde yerleri belli oluyor. Yani bir nevi işaretlenmiş oluyorlar. Tesviye son kat astar aşamasına geldiğinde o astardan önce tüm bu kırmızı çizgilerin üzerlerinden uygun genişlikte bir bant çekip astarı öyle uygulayacağım. Bu astar karı atılırken çizgiler üzerinde özellikle daha kalın uygulanıp gereken kalınlık oluşturulacak. Sonrasında bantlar söküldüğünde de 3D baskı ile elde edilemeyecek bir keskinlikte panel çizgisi elde etmiş olacağım. Ve inan hem tasarımdaki ekstra emek hem de bu doldurma zımparalama aşamasını düz yüzeye panel çizgisi işaretlemeye tercih ederim