T-2 Buckeye - Jet Motorlu 3D baskı model yapımı

Bu arada, paylasimlara bakarken detaylara odaklaninca farkettigim bir konu var, paylasmak istedim:

Ucak, 3 boyutlu baski alinacagindan panel detaylarina (dis yuzeydeki girinti cikintilar, percin detaylari vs) oldukca onem verilmis tasarimci tarafindan. Lakin baski sonrasi yuzey kalitesi pek ic acici ol(a)muyor gordugum kadariyla 3 boyutlu baski ile.

Bu sekilde yapmak yerine girinti cikintilar olmaksizin baskinin yapilip, boya yuzeyinin jilet gibi hazirligi ve ardindan dilendiginde yuzey detaylarinin boya surecinde hazirlanmasi daha ic acici sonuclar verir gorusundeyim... Detaylari isteyen ugrasip yapar, istemeyen de duzgun bir yuzeye ulasmis olur kolaylikla... Ne dersin bu konuda ?
 
Ön panel baya glass kokpit gibi olmuş. :heartxf:

Çok güzel bir benzetme olmuş teşekürler :thumbup:


Bu arada, paylasimlara bakarken detaylara odaklaninca farkettigim bir konu var, paylasmak istedim:

Ucak, 3 boyutlu baski alinacagindan panel detaylarina (dis yuzeydeki girinti cikintilar, percin detaylari vs) oldukca onem verilmis tasarimci tarafindan. Lakin baski sonrasi yuzey kalitesi pek ic acici ol(a)muyor gordugum kadariyla 3 boyutlu baski ile.

Bu sekilde yapmak yerine girinti cikintilar olmaksizin baskinin yapilip, boya yuzeyinin jilet gibi hazirligi ve ardindan dilendiginde yuzey detaylarinin boya surecinde hazirlanmasi daha ic acici sonuclar verir gorusundeyim... Detaylari isteyen ugrasip yapar, istemeyen de duzgun bir yuzeye ulasmis olur kolaylikla... Ne dersin bu konuda ?

Güzel bir nokta, şöyle söyleyeyim, burada benim modelimde gördüğümüz yüzey kalitesi geneli temsil etmiyor. Herşeyden önce ben o kadar sallamıyorum diyeyim (en azından baskıya başladığımda pek umurumda değildi, sonradan boyama konusunda daha fazla emek harcamaya karar verdim). Eğer isteseydim ayarlarla uğraşıp çok daha düzgün kalitede bir yüzey elde edebilirdim. Kullandığım filament de uzun zamandır elimde olan, bir nevi yatan bir filamentti, sonradan farkettim ki epey de nem kapmış, bu da yüzey kalitesine olumsuz olarak yansıyor. Ama daha önemlisi katmanlar arası tutunmalara kötü yönde etkiyor, bu da mukavemet için kritik. Bu nedenle sonradan içerden karbon borularla desteklenmemiş olan ve özellikle kritik öneme sahip pek çok parçayı yeniden bastım. Bu yeni baskılarda hem yeni filament kullandım hem de bu filamentleri bir nem giderici kutu içerisinde sürekli olarak sıcak (ve kuru) tutarak bastım. Hem yüzey kalitesinde hem de katmanlar arası tutunmada hatırı sayılır seviyede fark oldu diyebilirim.

Esas soruya gelirsek, yüzeydeki panel çizgisi veya seviye farkı şeklinde olan detayların nihai yüzey kalitesine çok da büyük bir etkisi yok. Tabi bu ideal olarak iyi ayarlanmış, bakımları tam, kayışları gergin bir yazıcı için geçerli. Kayışlarda boşluk varsa, ayarlar ideal değilse bu tür detayların yüzey kalitesine olumsuz etkisi oluyor orası bir gerçek ki benim modelde de bunun bazı örneklerini görüyoruz. Ama uzun lafın kısası, yazıcı iyi durumda ve iyi ayarlandıysa bu detaylar yüzey kalitesini bozma pahasına eklenmiş olmuyor.

Peki bu detaylar ne kadar gerekli dersek işte o artık nihai kullanıcıya kalıyor. Kendi 262 tasarımımdan biliyorum, tasarımcı için bu tür detayları eklemek aşırı olmasa bile ekstra bir iş yükü. Ama benim gözümde (yani skeyl bakış açısıyla) sonuca olan katkısı o ekstra işyükünü kesinlikle amorti ediyor. Özellikle hiçbir yüzey hazırlama düzeltme işlemi yapılmayacaksa bu panel çizgileri vb detaylar dikkati başka şeylere çekiyor ve o standart 3d baskının katman izlerini biraz olsun gözden uzaklaştırmaya yarıyor. Eğer niyet güzel bir yüzey hazırlayıp sonrasında olabildiğince detay eklemekse yine bu tasarımdaki detaylar çok faydalı oluyor. Normal konvansiyonel bir skeyl modelde, misal panel çizgisi yapmak istiyorsan, en çok zaman alan, el oyalayan kısım o panel çizgilerinin yerlerini model üzerine taşımak oluyor. Sonrası inan çok kolay, 0,8 veya 0,4mm bant çek, üzerine astar at, kuruyunca 600-800 numara ince zımpara ile okşa, bantı sök al sana mis gibi panel çizgisi. Toplam harcanacak zaman 100 birimse, 70 birimi o çizgilerin yerlerini belirleyip model üzerinde işaretlemeye, 30'u geri kalan işlemlerle çizgiyi oluşturmaya gidiyor diyebilirim. Üstelik, o işaretleme aşaması hata yapmaya da açık, sonuçta iki boyutlu bir çizim üzerindeki datayı elle üç boyutlu bir yüzeye taşımak gerekiyor. Ama bu işi tasarım aşamasında halletmek hem bu 2 boyuttan 3 boyuta taşımayı bilgisayar ortamında çok daha hassas bir şekilde yapmayı sağlıyor hem de baskı sonrası panel çizgilerinin yerleri hazır işaretlenmiş oluyor.

Me262'den bir örnek vereyim. Malum gövdeyi 3d baskı mastar olarak kalıplama hazırlığı yapıyorum. yaptığım tasarımda ana panel çizgilerinin hepsini model üzerine işledim. bazı ufak tefek detayları da ekledim. Şu an yaptığım yüzey hazırlama aşamasında o panel çizgilerini ve içe dönük detayların hepsini macunla dolduruyorum! Diyeceksiniz deli misin adam hem uğraştın tasarıma eklemek için hem de geri dolduruyorsun! Evet deliyim bunu tartışarak zaman kaybetmeyelim :evil: Önemli olan bunları neden doldurduğum. Dolgu için malum, kırmızı/bordo bir macun kullanıyorum, astar için gri. 3D baskı parçalar beyaz yeşil ve farklı bir tonda kırmızıdan oluşuyorlar (aslında kırmızı hiç kullanmamak en güzeli olurdu). Yani, panel çizgileri bu macunla doldurulup tesviye edildikleri zaman çok net bir şekilde yerleri belli oluyor. Yani bir nevi işaretlenmiş oluyorlar. Tesviye son kat astar aşamasına geldiğinde o astardan önce tüm bu kırmızı çizgilerin üzerlerinden uygun genişlikte bir bant çekip astarı öyle uygulayacağım. Bu astar karı atılırken çizgiler üzerinde özellikle daha kalın uygulanıp gereken kalınlık oluşturulacak. Sonrasında bantlar söküldüğünde de 3D baskı ile elde edilemeyecek bir keskinlikte panel çizgisi elde etmiş olacağım. Ve inan hem tasarımdaki ekstra emek hem de bu doldurma zımparalama aşamasını düz yüzeye panel çizgisi işaretlemeye tercih ederim :thumbup:
 
Şu an yaptığım yüzey hazırlama aşamasında o panel çizgilerini ve içe dönük detayların hepsini macunla dolduruyorum! Diyeceksiniz deli misin adam hem uğraştın tasarıma eklemek için hem de geri dolduruyorsun! Evet deliyim bunu tartışarak zaman kaybetmeyelim :evil:
Demiyoruz, biliyoruz zaten :p
Ve inan hem tasarımdaki ekstra emek hem de bu doldurma zımparalama aşamasını düz yüzeye panel çizgisi işaretlemeye tercih ederim :thumbup:
Kesinlik ve mükemmellik için bence de en mantıklısı kardeşim. :thumbup:
 
Ama uzun lafın kısası, yazıcı iyi durumda ve iyi ayarlandıysa bu detaylar yüzey kalitesini bozma pahasına eklenmiş olmuyor.
Anladim ustad, su anki gozume gorunen hatalar yazici ayari, filament ve kondisyonu ve yazici donanimindaki irili ufakli sorunlardan kaynaklaniyor diyorsun. Mantikli geliyor kulaga...

Peki ucagi olcegine uygun imal etmek isteyen bir modelci icin:

1)3D yazici duzgun calisiyor, yuzey kalitesi iyi, panel detaylari tasarimda calisilmis ve baskida mevcut ve uzerine boya isciligi yapacak
2)3D yazici duzgun degil, panel detaylari da islenmemis durumda tasarimda. Duz yuzeye zimpara astar vs ve bu sirada panel detaylari, percinler vs calisilacak

Yukardakilerden hangisi daha yorucu olur iscilik acisindan ve hangisi daha temiz sonuc cikarir gercekcilik bakimindan senin gorusune gore ?
Yani, panel çizgileri bu macunla doldurulup tesviye edildikleri zaman çok net bir şekilde yerleri belli oluyor. Yani bir nevi işaretlenmiş oluyorlar. Tesviye son kat astar aşamasına geldiğinde o astardan önce tüm bu kırmızı çizgilerin üzerlerinden uygun genişlikte bir bant çekip astarı öyle uygulayacağım. Bu astar karı atılırken çizgiler üzerinde özellikle daha kalın uygulanıp gereken kalınlık oluşturulacak. Sonrasında bantlar söküldüğünde de 3D baskı ile elde edilemeyecek bir keskinlikte panel çizgisi elde etmiş olacağım. Ve inan hem tasarımdaki ekstra emek hem de bu doldurma zımparalama aşamasını düz yüzeye panel çizgisi işaretlemeye tercih ederim :thumbup:

Hah iste, bu akilci geliyor kulaga benim acimdan
 
Anladim ustad, su anki gozume gorunen hatalar yazici ayari, filament ve kondisyonu ve yazici donanimindaki irili ufakli sorunlardan kaynaklaniyor diyorsun. Mantikli geliyor kulaga...

Aynen öyle, özen ve biraz emek ile bunların yüzde 99u gider diyebilirim. Kalan tek şey klasik 3d baskının normal tırtıklı yapısı olur. Tabi bu modelin ABS olmasının da işleri zorlaştıran bir tarafı var onu da dikkate almak lazım. PLA ile baskıda işler daha da kolay diyebilirim.

Peki ucagi olcegine uygun imal etmek isteyen bir modelci icin:

1)3D yazici duzgun calisiyor, yuzey kalitesi iyi, panel detaylari tasarimda calisilmis ve baskida mevcut ve uzerine boya isciligi yapacak
2)3D yazici duzgun degil, panel detaylari da islenmemis durumda tasarimda. Duz yuzeye zimpara astar vs ve bu sirada panel detaylari, percinler vs calisilacak

Yukardakilerden hangisi daha yorucu olur iscilik acisindan ve hangisi daha temiz sonuc cikarir gercekcilik bakimindan senin gorusune gore ?

Sonuca bakacak olursak her iki durumda da eş kalitede ve gayet iyi bir sonuç elde etmek mümkün. Ama 1. yolla o kaliteye ulaşmak çok daha kolay olacaktır kesinlikle. Hatta bu iki seçeneği kendi aralarında karıştırsak, ve düzgün bir yazıcı ama panel vs detayları olmayan bir tasarım kombinasyonu ile kötü ayarlı bir yazıcı ama tasarımda detaylar var kombinasyonunu karşılaştırsak bile hala ilk seçenek daha az emek ister diyebilirim. Tabi burda işin içine modellenen uçağın özellikleri de belirleyici bir faktör olarak girecektir. üzerinde fazla detay olmayan, nispeten basit yüzeyli bir modelde ikinci seçenek öne geçebilir. Burada belirleyici olan düz yüzeyli model üzerine taşınıp işaretlenmesi gereken detayların niteliği ve niceliği olacaktır. Misal RV4 modelliyor olalım, düz kanatlar, sırt hariç düz gövde, gayet düz kuyruk elemanları, mimimum panel çizgisi. olanları da bir cetvelle ölçüp işaretleyip çizmek gayet kolay. Bu modelde belirleyici olan faktör yüzeyi yazır hale getirmek olur, baskı ne kadar kaliteliyse sonuç da o kadar kolay olur. Ama bu T-2 veya Me262 gibi yüzey kompleks kıvrımlarla ve bir dolu detayla doluyken belirleyici faktör detayların işaretlenmesi haline gelebiliyor.

Olaya bir boyut daha katayım burada, varsayalım yüzey kalitesi o kadar da umurumuzda değil, misal benim son yaptığım 109a bakın, hiçbir yüzey hazırlama yapmadan direk boyadım malum. Belli bir mesafeden bakınca o 3d baskı yüzeyi görünmüyor bile. Eğer böyle bir durum varsa, o zaman da tasarıma eklenmiş detaylar çok faydalı oluyor. Neden derseniz, modele boyama veya çıkatma şeklinde eklenecek olan forslar, işaretler, bakım yazıları vs gibi detayların yerlerini belirlerken en kolay referans panel çizgileri oluyor. Yüzeyde hiçbir panel çizgisi yoksa bu sefer bariz belli referans noktalarından ölçmek gerekiyor, işler bir kademe zorlaşıyor. Ama panel çizgisi varsa çok iyi bir referans oluyor ve işleri kolaylaştırıyor :thumbup:

Sanki Me262 lafı geçti bir yerde...

Sanki :)

Şaka bir yana, programın epey gerisinde olsam da buckeye sona yaklaşıyor, sonrasında direk Me262 gövde kalıbına girişeceğim. Zaten tesviye aşaması bitti neredeyse, son kat genel macun ve zımparasını tamamladım. Ufak tefek lokal problemler var son bir dokunuş isteyen. Sonrası son kat astar, boyama ve parlak vernik olacak. Niyetim Mart sonuna kadar gövdenin ve kuyruğun kalıplanmasını bitirmek. Üretime geçmek konusunda bazı soru işaretleri var kafamda, ama o zamana kadar biraz daha net görebiliyor olacağım önümü diye tahmin ediyorum. Hayli yüksek bir ihtimalle, mayıs sonu gibi atolyeyi gei paketlemeye başlamam gerekecek. Bu seferki paketleme uluslararası bir taşınma için gerekli olacak o yüzden iyice zaman ayrırıp adam gibi tasnifli bir şekilde yapmam gerekecek. Gövdeyi kalıplamak mastar olarak kullandığım parçaları da kalıpla birlikte paketleyerek hem mastarı hem kalıbı emniyete almak açısından faydalı olur. Ama üretim yapmış olursam o zaman ya ürettiğim kabuğu ya da mastarı seçmem gerekecek kalıp içinde taşımak için. Tabi öyle bir durumda artık mastarı gözden çıkartabilirim o da ayrı. Arada kalan zamanlarda da uçağın diğer parçalarını, 3D baskı olacak şekilde tasarlamak niyetindeyim. Durumumuz netleşince de ya burda ya gittiğim yer neresi olursa orda tamamlarım modeli diyorum. Kim bilir belki de Me262nin maidenini Hezarfende yapmak kısmet olur :coolxf:
 
Dogrudan 1.00'a sarın lütfen, sonra isterseniz başa alıp yeniden dinleyebilirsiniz...


Sayende atolyede duygusal anlar yaşandı…
NKymX.jpg
 
Dün akşam lepistesin bir kanadını renklendirdim..

Araba boyacısından aldığım standart renklerde yeşillerden yana pek mutlu değildim malum. Dün akşam yeşillerle biraz oynayıp daha iyi tonlar elde etmeye çalıştım.

İlk aldığım boyalar ve olması gereken renkleri hatırlayalım:

NKtwp.jpg
NKFfx.jpg
NK4U3.jpg


Gri ve toprak renkleri istediğim gibi ya çok yakın ya biraz koyu taraftaydı. Ama yeşiller malesef çok da istediğim gibi değildi.

Yeşillere müdahele edince şu hale geldiler:

NK9Sb.jpg


Bunlar altlık olacakları için gayet yeterli seviyedeler bence.

Bu renklerle sağ kanadın kamuflajını boyadım.

Boyama sırasında da timelapse video çektim. Yaklaşık 1 saatlik iş 4.5 dkya sıkıştırıldı :)

https://www.instagram.com/expatmodeller/tv/CZC7qE1JWLK/?utm_medium=copy_link

Son hali de şöyle oldu:

NKJKt.jpg


NK3z6.jpg


NKABv.jpg


Yavaştan gövde ve diğer kanada geçme vakti..
:thumbup:

Yakıt deposu cephesinde de gelişmeler var, kalıpların hazırlığı ve boyaması tamamlandı. Burdaki işlemler daha önce video ile detaylı bir şekilde anlattığım kalıpların hazırlanışı ile tamamen aynı, o yüzden sadece son hallerini paylaşıyorum :)

NKX65.jpg


Bu haftaiçi yakıt deposunu da bitirmek niyetindeyim, bir aksilik olmazsa maiden için 4-5 şubat haftasonu olabilir gibi görünüyor bakalım :halay: