T-2 Buckeye - Jet Motorlu 3D baskı model yapımı

Ne için umutlanmıştın acaba sorması ayıptır? :)
Dedim ya, Barrel (Fıçı) tip olanda Smoke (İsleme) için odunu koydugumda alan kaybı oluyor, etleri bir tarafa yigmak gerekiyor direk ates gormesini engellemek icin... Acaba dedim, alttan bir nevi ofset gibi calisan bir sistem mi var (senden beklentimiz yuksek malum :) )

Elimdekine bir ofset smoker parca adapte etmeyi dusunuyorum. Bakalim artik, aciliyeti yok, elimdekinden de acaip memnunum. Tek sikayetim kalabalik oldugumuzda uzun pisen etleri tercih edemiyorum, yer kalmiyor...
 
Dedim ya, Barrel (Fıçı) tip olanda Smoke (İsleme) için odunu koydugumda alan kaybı oluyor, etleri bir tarafa yigmak gerekiyor direk ates gormesini engellemek icin... Acaba dedim, alttan bir nevi ofset gibi calisan bir sistem mi var (senden beklentimiz yuksek malum :) )

Elimdekine bir ofset smoker parca adapte etmeyi dusunuyorum. Bakalim artik, aciliyeti yok, elimdekinden de acaip memnunum. Tek sikayetim kalabalik oldugumuzda uzun pisen etleri tercih edemiyorum, yer kalmiyor...
Olum smoke filan karıştırma ortalığı. Aşağıdaki mangal mis gibin, neyine yetmiyor. :lol:

Nx4p6.jpg
 
senden beklentimiz yuksek malum :)

Alla alla, neden öyle bir beklentiye girdiniz acaba, mangallar uçuyor mu kine :lol:

Benim yemek zevkim basittir, iş mangala gelince tercihim iki yanı hızlıca yüksek ateşte pişirilmiş içi hala pembe olan bifteklerdir :) öyle dumanlama falan uğraşamam, bekleyemem, sabırsız adamım ben :lol::lol:

Affınıza sığınarak görsel paylaşıyorum
N83zY.jpg


elimdekinden de acaip memnunum

E ne diye kurcalıyorsun o zaman, dönen tekere çomak sokulmaz..

Tek sikayetim kalabalik oldugumuzda uzun pisen etleri tercih edemiyorum, yer kalmiyor...

Kalabalık olduğu zaman kalabalığın tadını çıkar, yalnız olduğun zaman uzun pişmiş etlerin :thumbup:

Olum smoke filan karıştırma ortalığı. Aşağıdaki mangal mis gibin, neyine yetmiyor. :lol:

Tavuk var çünkü üzerinde, et yok! Onca kömür boşu boşuna yanmış, onca karbon ayak izi boşu boşuna bırakılmış! :lollol::lollol::lol::lol:
 
Mangalları dumanları bir kenara bırakıp modele dönelim :)


Geçen hafta (sonunda!) yakıt deposunun üretimine girişebildim. Malum bu işler için belli bir zaman aralığını ayırabilmek gerekiyor, net uğraş o kadar uzun olmasa bile belli aralıklarla işin başında olmak gerekiyor. Epoksi bir kere karıştırıldı mı geri dönüş olmuyor. Son zamanlarda evdeki ekstra yoğunluk nedeniyle girişememiştim bir türlü. Geçen salı, bir program değişikliği ile yeterli zaman aralığı açıldı ve apar topar işe girişeyim dedim. İlk iş jelkot olarak epoksiyi sürdüm ve jelleşmeye bıraktım. Normalde epoksi jelleşirken biyandan kumaşlarımı keser hazırlarım ama bu sefer arada halletmem gereken bir iş vardı, o iş de epey uzadı, geri atolyeye geldiğimde epoksi çoktan jelleşmeye başlamıştı ve kumaşları için rahat rahat harcayacak vaktim kalmamıştı, haliyle alelacele kumaşlar kesip yatırmaya başladım. Ama deponun şekli nedeniyle kumaşların şekli kritik öneme sahip, fazla büyük kalanlar düzeltilemeyecek şekilde katlanmaya pot yapmaya başladı, düzeltecek vakit de olmadığı için ben de güvenli tarafta kalmak için iyice küçük parçalar keserek yatırmaya başladım, velhasıl, yamalı bohça misali bir yatırma yapıp artık olabildiğince kurtarmaya çalıştım mereti. Muhtemelen son 10 yıldır yaptığım en berbat yatırma işi olmuştur :laugh: Zaten yaparken de amacım işe yarar bir ürün elde etmekten çok kalıbı kurtarmaktı. (yatıracağım kumaşlar jelkot olarak sürülen epoksiyi çekip ayıracağı için kalıbın temizliği ve yeniden kullanıma hazırlanması daha kolay olur, sadece epoksi bırakılırsa sökerken sürekli kırılıp pul pul döküleceği için temizlik tam bir işkenceye dönüşür) Ürün pek de umurumda olmadığı için kalıptan taşan kumaşların fazlalığını traşlamadım bile, normalde bunları da ikinci jelleşme (kumaşlarda kullanılan epoksinin jelleşmesi) süreci sonrasında traşlarım, böylece çokdaha temiz bir ürün çıkar kalıptan.

Velhasıl, yamalı bohçayı tamamladıktan sonra kurumaya bıraktım ve ertesi gün de kalıbı açtım:

https://www.instagram.com/p/CZwrB-ejiGz/

Sonuçta ortaya çıkan ürün kullanılabilirlik açısından ümit vadediyordu, ben de hadi diyip giriştim. Önce yarımların fazlalıklarını traşladım.

N8ABc.jpg


Geçme sistemini denedim, güzel oturduğunu görünce mutlu oldum :coolxf:

N8JKh.jpg
N8X6w.jpg


Kabuk ağırlığı 53 gram çıktı, fena değil.

N8Svn.jpg


Fittingler için gerekli delikleri açtım. Tepede nefeslik hattı nipeli, önde de emiş hattı tapası montaj sistemi için delikler açıldı.
N8ZyU.jpg
N8lhL.jpg
N8CwX.jpg



Herşey hazır olunca da iki yarım kabuğu yapıştırdım.

Son ürün, herşey dahil 95 gram çıktı.

N8fZp.jpg
N8Ddx.jpg
NE5Ob.jpg


Sadece klunk ve emme hattı zaten 28 gram (klunk epey ağır, ve öyle olması gerekiyor)
N8sz3.jpg


Emme hattı monte değilkenki ağırlık 66 gram
NE26t.jpg


Deponun yerine oturması da tasarımda öngörüldüğü gibi oldu (nefeslik nipeli olarak ilk tasarımdakinden daha farklı bir nipel kullandım ama sorun olmadı)
NEa36.jpg


NE67v.jpg
NENF5.jpg


Şimdi bu depoyu yerine güvenle sabitlemek için bir platform/tepsi tasarlamam ve yapmam gerekiyor..
 
Pazar günü tüm kontrol yüzeylerinin menteşelemesini nihai olarak tamamladım. Rudderları takmadan önce dikey kuyruğun arka yüzeyinde 3 noktada küçük pencereler açtım. Bu pencerelerin yerleri ve büyüklüklerini Chris ile istişare ettik, yapısal olarak hiçbir zayıflığa neden olmayacak şekilde belirledik. Bu pencerelerin amaçları ise olur da gövde içinde bir sıcak hava birikmesi olursa bu açıklıklardan gövde dışına tahliye edilebilmesi. Dikey kuyruk ve rudder arasındaki açıklık, ve model hareket halindeyken oluşan hava hızının yarattığı emme etkisi buradan hava kaçışına izin verecektir.
NEQhm.jpg


Sonrasında tüm kontrol yüzeylerini yerlerine yapıştırdım. Yapıştırma işleminde menteşelerin hareketli kısımlarını vazelinle kaplayıp eminyete aldıktan sonra hysol kullanarak yaptım. Önemli bir not, hysol normalde menteşe yapıştırma için uygun bir yapıştırıcı değildir, çünkü akışkan değildir. Menteşe yapıştırırken iskelet ile menteşe arasında her yere yayılmış güzel ve sağlam bir yapıştırıcı olmasını isteriz, haliyle akışkan yapıştırıcılar daha uygundur. Ancak bu örnekte önemli bir fark var, o da 3D tasarım ve baskı özelliği nedeniyle menteşe delikleri kör delikler, yani iç kısıma açılan bir delikleri yok. Bu sayede deliğin içine sıktığım uygun bir miktardaki hysol epoksi, sonradan menteşe deliğe sürüldüğü zaman deliğin en dibine kadar ittirilip, gidecek yeri kalmadığı için ve menteşenin piston etkisiyle artan basınç sayesinde geriye doğru akmaya zorlanıyor ve menteşe ile yuva arasındaki tüm boşluğu doldurup az bir miktar dışarıya taşıyor. Bu şekilde menteşe ile yuva arasındaki tüm boşluğun epoksiyle dolduğundan emin olabiliyorum ve bu noktadan iibaren de hysolun yüksek tutunma gücünün tüm avantajını kullanmış oluyorum.

Dün itibariyle de hysol yeterince kürlendiği için servo montajları ve pushrod bağlantılarına geçtim. Flap servosu haricindeki servo bağlantıları alışageldik montaj. Flap servoları ise benim Hurricane'de tercih ettiğim gibi iniş takımı yuvasına yerleştirilip kanat içinden giden bir pushrod ile flap tepesindeki yekeye bağlanıyor.

Tüm pushrodlarda 4-40 dişli çubuklar ve sullivan 4-40 kilitli klevisler kullandım. Aileron, elevatör ve flap pushrodları, yani simetrik olması gerekenler için gerekli boyları belirledikten sonra çiftler halinde eşit boylarda hazırlanıp yerlerine takıldılar. Bu özellikle flaplar için çok kritik çünkü eğer boyları farklı olursa, radyodan tam açık ve tam kapalı konumları eşleştirilse bile ara konumlarda farklı açılarda hareket etmeleri söz konusu olur bu da uçuş karakterine etkir..

Flap pushrodları aşağıda eşleştirilmiş halde görülmekte. Boylar kesinleştirildikten sonra klevisle çubuk arasına birer damla ince CApon damlatılıp daha fazla hareket etmeleri ve ayarlarının kaçmasının önüne geçildi..

NEp0H.jpg



Bir de kısa video paylaşalım:

https://www.instagram.com/p/CZ9vRU7jdU3/

Bir aksilik olmaz ise bu akşam kanatlardaki kablolama ile kanat gövde birleşimi konektörlerini bitirip hareketlerin ayarlanması radyo programlama vs işlerini bitirmek niyetindeyim. Sonrasında iniş takımlarının ve motor/yakıt sisteminin montajı kalıyor geriye. Şu aşamada en büyük belirsizlik depo montaj sistemi, kafamda şekillendirdiğim iki değişik sistem var, birisini seçip önce bilgisayar ortamında sonra da gerçekte hayata geçirmem gerek. Bunu da cumaya kadar yapabilirsem bu cuma maiden için hazırız demektir. Olmazsa önümüzdeki cumaya sarkar (2022 diyebiliriz artık! :halay::thumbup: )
 
Muhtemelen son 10 yıldır yaptığım en berbat yatırma işi olmuştur :laugh:
Vay arkadaş, adamın en berbat işi bile çoğumuzun en iyi yapabileceği işe denk :D;D
Rudderları takmadan önce dikey kuyruğun arka yüzeyinde 3 noktada küçük pencereler açtım. Bu pencerelerin yerleri ve büyüklüklerini Chris ile istişare ettik, yapısal olarak hiçbir zayıflığa neden olmayacak şekilde belirledik. Bu pencerelerin amaçları ise olur da gövde içinde bir sıcak hava birikmesi olursa bu açıklıklardan gövde dışına tahliye edilebilmesi. Dikey kuyruk ve rudder arasındaki açıklık, ve model hareket halindeyken oluşan hava hızının yarattığı emme etkisi buradan hava kaçışına izin verecektir.
Emme etkisi ile sıcak havanın dışarı atılması fikrini beğendim kardeşim. :heartxf::bravo:
Bunu da cumaya kadar yapabilirsem bu cuma maiden için hazırız demektir. Olmazsa önümüzdeki cumaya sarkar (2022 diyebiliriz artık! :halay::thumbup: )
Artık ne zaman olursa diyelim. Biz konuyu zevkle takip etmeye devam ediyoruz. :hoppa:
 
Boylar kesinleştirildikten sonra klevisle çubuk arasına birer damla ince CApon damlatılıp daha fazla hareket etmeleri ve ayarlarının kaçmasının önüne geçildi..
Abi bu 4-40 pushrod'lar lehim tutmuyor mu? CA yerine lehim yaparsın diye düşünmüştüm. Sullivan clevis efsane lehim tutuyor, onu biliyorum. Bir de bu clevislerin kontra somunları ve clevis kilitleri de olması lazım. Kontra somuna güvenemedin herhalde. Tek sefer ayarlanacak şeyler için bence de gerek yok gerçi.

Şu flap pushrod'unun montajıyla ilgili de bir iki kare çekebilir misin abi? (video da varmış, şimdi gördüm :) )
 
Artık ne zaman olursa diyelim. Biz konuyu zevkle takip etmeye devam ediyoruz. :hoppa:

Dün akşam çıkan bir son dakika iş seyahati nedeniyle modeli bu haftasonuna yetiştirmek imkansız hale geldi ama bu durumda artık adını koyup geri sayıma başlamak gerekli :) Maiden için son 9 gün!

Bir şey yapıp ortaya çıkartmanın verdiği haz vardır ya...
Senin yaptığın şu işleri aşama aşama görmek de buna benzer bir keyif veriyor.

Ellerine sağlık. :saygilar:

Teşekkür ederim, kendi aldığım keyfi kısmen de olsa sizlere de aktarabiliyor olduğumu duymak güzel :saygilar:

Abi bu 4-40 pushrod'lar lehim tutmuyor mu? CA yerine lehim yaparsın diye düşünmüştüm. Sullivan clevis efsane lehim tutuyor, onu biliyorum. Bir de bu clevislerin kontra somunları ve clevis kilitleri de olması lazım. Kontra somuna güvenemedin herhalde. Tek sefer ayarlanacak şeyler için bence de gerek yok gerçi.

Şu flap pushrod'unun montajıyla ilgili de bir iki kare çekebilir misin abi? (video da varmış, şimdi gördüm :) )

Hem de çok güzel tutuyorlar :) ama lehimin geri dönüşü yok malum, o yüzden şimdilik CAponla tutturuyorum, ayalar vs herşey oturup "tamam budur" dediğim zaman en azından bir taraflarını lehimlerim bunların. Lehim varken kontra somuna gerek yok ama kilitlerini kullanıyorum tabii ki, o kilitler bu klevisleri tercih etmemdeki en büyük etken!

Flap için foto eklerim sonra. Şimdilik bir motivasyon şeysi gelsin :)

NEPOZ.jpg
NELIW.jpg
NEW3E.jpg
NEwNz.jpg


Bir ikinci motivasyon şeysi de video formatında gelsin, daha önce de paylaştığımız tasarımcının kendi modelinden sonra uçan ilk T-2 modelini bir Me-262 ile birlikte uçurmuşlar, Me-262 üzerinde de 360 derecelik bir kamera koyup uçuşu kaydetmişler.. Güzel bir video olmasının yanısıra benim iki projemin aynı anda uçuyor olması apayrı bir keyif veriyor :halay::thumbup:

 
Dün akşam çıkan bir son dakika iş seyahati nedeniyle modeli bu haftasonuna yetiştirmek imkansız hale geldi ama bu durumda artık adını koyup geri sayıma başlamak gerekli :) Maiden için son 9 gün!
25 Şuabt 2022 maiden tarihimiz hepimize hayırlı uğurlu olsun. :hoppa:
Flap için foto eklerim sonra. Şimdilik bir motivasyon şeysi gelsin :)
Çok güzel gözüküyor. :heartxf: Bir maşallah diyelim de ? olmasın. ;)